ENRIC BANYULS. DES DEL SILENCI

Organitza: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Col·labora: Fundació Chirivella Soriano

Vídeo de la exposición

Enric Banyuls: Pa de fil; Fil blanc sobre tela; 114 × 146 cm.; desembre de 1998.

Hi ha pintures que perden poc en ser reproduïdes, o que no perden, o que fins i tot guanyen, perquè el seu valor no està en el matís, sinó en l’impacte, en la primera impressió. És el cas, per exemple, de l’obra de Magritte, o de Warhol. La seua iconografia llueix tan bé a les fotos que sovint són emprats al disseny i a la publicitat.

Hi ha pintures, en canvi, que perden molt quan les veiem en fotografies, perquè la seua materialitat escapa, si més no en part, a la reproducció. És el cas de Rembrandt, de Cézanne, de Modigliani, pintors que creixen quan els veus al natural, i les obres dels quals, no concebudes per a l’impacte, sinó per a la contemplació lenta, no cansen. També és el cas de Enric Banyuls. La seua obra, d’una meticulositat en l’execució insòlita, fonamentada, sobretot, en valors matèrics, només pot ser valorada amb justícia si un la contempla al natural i sense pressa. És una obra que creix a mesura que un la mira.

Manel Baixauli