1998-2015 CABANYAL PORTES OBERTES. CULTURA I CIUTADANIA

Video de l’exposició

Vídeo obra ‘Vespa’

Video obra ‘Entre Cabanyal’

El Cabanyal, un dels tres barris que formen el conjunt històric de la ciutat de València, catalogat BIC (Bé d’Interés Cultural) per la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana en 1993, pel seu traçat urbanístic i l’estil modernista popular dels seus habitatges

En 1998, l’equip de govern de l’Ajuntament de València presenta públicament el Projecte Especial de Protecció i de Reforma Interior del Cabanyal Canyamelar amb dos grans objectius, “La regeneració i revitalització dels barris marítims i … connectar Blasco Ibáñez amb la mar”. En la pràctica aquest projecte suposava prolongar l’Avinguda Blasco Ibáñez a través del Cabanyal sense atendre la protecció del seu patrimoni històric com Bé d’Interés Cultural. La prolongació amb una amplària de 148 metres, 48 destinats a vials i la resta a la construcció d’edificis de cinc plantes d’altura, implicava la destrucció de 1621 habitatges, gran part d’elles declarades de “protecció especial” i el desplaçament de tots els afectats.

Enfront d’aquests plans, en 1998 s’organitza el moviment ciutadà entorn de la Plataforma Salvem El Cabanyal – Canyamelar – Cap de França. Aqueix mateix any, al desembre, se celebrarà la primera edició de Cabanyal Portes Obertes, un projecte d’intervencions artístiques amb l’objectiu de visibilitzar la problemàtica social i urbanística. Finalment l’ajuntament, després d’un llarg conflicte social i en els tribunals que va sumir al barri en una profunda degradació, obligat per les resolucions judicials i la pressió social, abandona el PEPRI.

En 2015 el nou equip de govern de l’Ajuntament de València es compromet a elaborar un pla de rehabilitació del Cabanyal respectuós amb els seus valors històrics, socials i amb el seu patrimoni, que és el de tots els valencians.

Aquesta exposició recull el compromís de l’art i del món la cultura amb el moviment ciutadà Salvem El Cabanyal a través de les XVI edicions de Cabanyal Portes Obertes, celebrades entre 1998 i 2014.