PATRICIA CADAVID H. ‘YUPANA//_’
Cultura Resident. Programa de residències de creació. Residència Internacional 2021
Lloc: Centre Cultural d’Espanya a Santiago de Xile
Duració: octubre 2021
Més informació Patricia Cadavid H.
Obertura de procés ‘Kanchay. Yupana’
Video Open Studios 2022. ‘Patricia Cadavid. Yupana//_’
RESUM DEL PROJECTE
Kanchay_Yupana//_ (Yupana de Llum a Quechua) es tracta d’un instrument electrònic open source per a la interacció i generació de ritmes, i so experimental en viu, inspirat en la yupana andina.
La yupana, també coneguda com a àbac andí és una calculadora tangible basada en la disposició de llavors en taulers dividits en caixes que va ser utilitzada des de temps precolonials a les andes per a la realització d’operacions aritmètiques bàsiques.
Aquest projecte segueix una investigació teoricopràctica sobre la reivindicació de la memòria continguda en interfícies tecnològiques ancestrals de les andes invisibilitzades per la colonització, reutilitzant-les en nous processos artístics relacionats amb el so experimental i la performance multimèdia, que va iniciar el 2019 amb la producció del Electronic_Khipu_ (un controlador MIDI basat en un khipu andí).
Kanchay_Yupana//_ uneix tecnologies ancestrals i contemporànies en yupana electrònica que funciona a manera de seqüenciador tangible en una caixa de ritmes per ser utilitzada a la performance sonora en viu. La interacció, com a l’artefacte tradicional, es basa en la disposició de llavors en un tauler, produint patrons que es poden transformar en ritmes i altres sonoritats.
L’instrument vol generar una experiència diferent per a la performance en viu i una reflexió al voltant de les eines emprades al camp del tangible live coding i la música electrònica, reivindicant les tecnologies originàries de les andes trenades a les arts visuals, i multimèdia de l’actualitat des d’una perspectiva decolonial.
Per al seu funcionament, el prototip de la iupana de llum compta amb fotoresistències*1 que detecten l’ombra produïda pel posicionament de les llavors de huayruro o blat de moro al tauler, aquests moviments produeixen missatges MIDI que activen a PureData*2 un instrument samplejat que omple un pols en un compàs de quatre quarts (fent al·lusió a la divisió en quatre originària de les iupanes), que es poden modificar en viu a manera de caixa de ritmes activada per la disposició les llavors.
En un tribut de tot el que s’ha après, per a la performance novell del primer prototip de ‘kanchay_yupana//_’ es faran servir sons del Kultrun, les Kaskawillas i el Metawe de la llibreria de samples d’instruments Mapuche de Juan Francisco Monsalve i Joaquín Salas.
*1 Component electrònic la resistència del qual es modifica, amb l’augment d’intensitat de llum
*2 Pure Data és un entorn de programació visual de codi obert per a la creació de música per ordinador interactiva i obres multimèdia.
OBERTURA DEL PROCÉS DE RESIDÈNCIA: TORNADA A LA TERRA
El 30 de novembre de 2021 es va dur a terme l’obertura del procés de recerca del projecte de Patricia Cadavid ‘Kanchay Yupana//_’, mitjançant una performance sonora, on va presentar el prototip d’un instrument construït mitjançant creus entre electrònica moderna i tecnologies llatinoamericanes precolonials, desenvolupat al CCESantiago a Santiago de Xile en el marc de la residència Cultura Resident, Programa de residències de creació del Concosrci de Museus de la Comunitat Valenciana.
En paraules de Patricia Cadavid «La performance del dimarts 30 de novembre com a obertura del procés de ‘Kanchay_Yupana//_’ és més que especial, és la primera vegada que estic present amb el meu so en viu des de les andes que em criden, des de l’origen, des d’Abya Yala. Sonoritzaré per primera vegada la yupana de llum que he construït al MateSurLab i nuaré el meu khipu electrònic junts en una sessió sonora d’agraïment a la terra, ia les persones que m’han acollit amb tant d’afecte durant aquestes llunes eclipsades d’aprenentatges, naixements, trobades , retorns, i afectes al CCESantiago».
AUTORIA
Patricia Cadavid és immigrant, artista i investigadora nascuda a Colòmbia. En la seua obra examina les relacions i els efectes de la colonialitat en els nous mitjans des de l’experiència migratòria i el pensament decolonial i anticolonial.
Actualment treballa en la reivindicació de la memòria continguda en les interfícies ancestrals dels Andes arrabassades per la colonització, i les seues connexions amb l’art i la ciència reutilitzant-les en nous processos artístics relacionats amb vídeo, imatge, NIMES, live coding tangible, so i performance multimèdia.
Està finalitzant el seu màster en el programa Interface Culture (Kunstuniversität Linz), és graduada en Belles arts amb esment en tecnologies de la imatge per la UCLM i Màster en Arts Visuals i Multimèdia per la UPV. El seu treball ha sigut exposat en diferents festivals com Ars Electronica (Àustria), ADAF (Grècia), o la conferència NIME, així com en diversos espais de Mèxic, Espanya, els EUA, Alemanya i Colòmbia.