EL HUECO. FRANCISCA SOTO, CAROLINA FERNÁNDEZ I ÁLVARO MARTÍN DE RUEDAS

Vídeo de presentació

Open Studios 2020

RESUM DEL PROJECTE

Els barris estan plens de senyals. Unes ens mostren maneres de circular. Unes altres posen en valor el patrimoni cultural o arquitectònic d’aquests, però…Podemos marcar l’absència que va deixar un xicotet negoci popular en el barri, o l’espai on s’eixia a conversar “al fresc”? És possible demarcar buits que ens permeten reivindicar records?

‘El Hueco’ és un projecte de mediació i creació col·laborativa en el qual es treballa al costat dels veïns i veïnes del barri del Carme per a identificar aquells espais que van tindre usos determinats i que només queden en la memòria col·lectiva local. A través de converses que ocorren en sessions dinamitzades en els espais del Centre del Carme o bé en rutes i trobades pel propi barri al costat dels participants, es descobreixen aquestes absències i se signifiquen diverses d’elles mitjançant una intervenció en el sòl que delimita l’espai que alguna vegada van ocupar. Les demarcacions són perímetres al voltant de l’espai a significar i compten amb un codi QR que dona accés al registre web (https://elhueco.tumblr.com/) dels textos o les veus dels participants i la seua relació amb aquests llocs. Se significa el buit d’aquestes absències com a manera de construir memòria viva amb presència en el lloc, donant sentit de patrimoni als records.

El projecte treballa en la idea de crear al costat dels habitants del Carme una nova senyalística urbana que funcione no sols com una intervenció artística del lloc, si no com a plataforma de mediació que permeta establir recorreguts i fomentar diàlegs.

AUTORIA

Són un equip format per tres artistes i educadors amb pràctiques que pivoten entorn de la conservació del patrimoni, la producció artística contemporània i els processos de mediació participativa.

Carolina Fernández (Albacete) Llicenciada en Historia del Arte per la Universidad Complutense de Madrid. Màster d’Artteràpia de la Universitat Politècnica de València. Alumna durant 6 anys del Taller de Producció Teatral de la mateixa universitat, de què també es nodreix per articular la seua pràctica professional. Formada com a mediadora comunicativa, fa servir la Llengua de Signes Espanyola així com diferents sistemes de comunicació. Cofundadora de l’Associació Valenciana d’Artteràpia que treballa per la promoció d’aquesta disciplina en l’àmbit nacional. Els seus interessos principals se centren en la relació entre els processos artístics i l’educació amb diferents col·lectius socials, així com la inclusió de persones amb diversitat funcional en l’àmbit cultural. Cursant el Programa Experimental de mediació artística i educació PERMEA.

Francisca Javiera Soto Martínez (Santiago de Xile) Restauradora i educadora xilena establerta a València. Llicenciada en Belles Arts esment Patrimoni cultural material i llicenciada en Pedagogia de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals a la Universitat Politècnica de València i cursant el Programa Experimental de mediació artística i educació de la Universitat de València i Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana PERMEA. Ha treballat en projectes que aborden temàtiques socials a través de l’art amb grups veïnals, col·lectius skaters, i nens, nenes i adolescents amb conductes infractores de llei. Actualment, es troba interessada en les maneres d’abordar la conservació preventiva de el patrimoni, al museu, a través de la mediació i educació.

Álvaro Martín de Rodas (Madrid) Artista graduat en Bellas Artes a la Universidad Complutense de Madrid, actualment afincat a València cursant el màster PERMEA de mediació i educació a través de l’art. Desenvolupa les seues pràctiques a la bisectriu entre art i educació, amb interessos que orbiten al voltant de la cultura popular, l’art post-internet i els processos de mediació entesos com a pràctiques artístiques autònomes. Investiga friccions artístiques en àmbits com les xarxes socials, la ficció o el videojoc. Ha desenvolupat projectes per a institucions culturals com MNCARS o Matadero Madrid i treballat en projectes de mediació en llocs com CentroCentro Instituto Cervantes al costat de col·lectius com Pedagogías Invisibles.