El Consorci de Museus forma a més de 300 docents de 91 centres en pràctiques artístiques i educatives
22.09.2025
Contacte premsa:
619832450
premsa@consorcidemuseus.es
- La xarxa PLANEA d’Art i Escola ha iniciat el curs 25/26 en el qual participen 17 escoles de Castelló, 20 d’Alacant i 54 de València
- Cinc artistes i col·lectius locals dissenyen i tutoritzen recursos i tallers que exploren la diversitat, les migracions o el medi ambient, a través de la performance, l’escultura, el tèxtil i el vídeo
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) formarà a més de 300 docents portant les pràctiques artístiques a 91 centres educatius de la Comunitat Valenciana: 17 a Castelló, 20 a Alacant i 54 a València. L’entitat museística ha celebrat l’inici de curs de la seua xarxa PLANEA d’Art i Escola en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC).
La xarxa PLANEA arriba als centres amb l’objectiu d’oferir recursos creatius per a l’experimentació artística, desenrotllats per artistes i col·lectius de la Comunitat Valenciana, per als graus d’Infantil, Primària i Secundària.
Els continguts connecten el treball de les artistes amb els centres educatius, adaptant-se a la realitat d’estos i fomentant l’autonomia de les docents i convidant a la comunitat escolar a explorar diferents problemàtiques socials, instruments artístics i metodologies.
El director gerent del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda ha ressaltat la importància d’un programa “que posa en relació a docents, alumnat, famílies, artistes, institucions culturals i educatives per a promoure les pràctiques artístiques com una ferramenta útil dins de les aules” i ha recordat que “este projecte en el qual participa el Consorci de Museus al costat d’altres institucions culturals espanyoles impulsa i amplia l’àmbit de treball dels creadors valencians”.
PLANEA és un projecte impulsat per la Fundació Daniel i Nina Carasso de Madrid. Al costat del Consorci de Museus participen Pedagogias Invisibles en la Comunitat de Madrid i ZEMOS98 a Andalusia, amb intenció d’expandir esta xarxa a altres comunitats.
Recursos artístics i pedagògics
A més de les caixes de recursos a través de PLANEA, el Consorci de Museus oferirà este curs 25/26 diferents elements de treball al costat d’artistes que s’encarreguen de guiar el seu treball a l’aula; programes d’acompanyament i tallers específics.
Les propostes d’esta edició exploren qüestions com la diversitat, les migracions, el medi ambient o la relació dels jóvens amb l’espai públic a través de la performance, l’escultura, el tèxtil o l’audiovisual.
Per als docents d’Infantil s’han creat dos caixes de recursos. D’una banda ‘P.L.A.F. Prácticas Libres de Arte y Ficción’, de La Líoparda, proposa explorar el cos, l’espai i els objectes a l’aula a través de pràctiques d’arts vives i performatives. Per part seua, l’artista Reyes Pe, planteja amb ‘Fronteras. Ejercicios para la construcción de mundos’, un joc de construcció en el qual imaginar la dissolució de fronteres a través de peces escultòriques manipulables a gran escala.
Amb ‘Travesías del hilo: Rutas textiles en la escuela’’, de Angie Giaverini, el professorat de primària convidarà a reflexionar sobre les migracions d’espècies d’animals i humans, a través de la tècnica tèxtil de les arpilleres xilenes.
Les propostes dirigides a Secundària aprofundiran en el reciclatge i la relació dels jóvens amb l’espai públic.
‘Fem! Els confins del rebuig”, dissenyada pel Menú de la Ciutat Rural, utilitza el menjar i la imaginació com a ferramentes per a qüestionar què es considera residu i quin recurs. Un exercici per a reconéixer les possibilitats de transformació del que rebutgem i afrontar el problema del desaprofitament i la busca de noves maneres de reconnectar-nos amb la naturalesa i els seus cicles.
‘Relata. Cómo situar narrativas en el espacio público’, ideada per Carpe, convida als adolescents a través d’audiovisuals, recorreguts en grup i mapes, a explorar el seu entorn i reflexionar sobre el seu paper en l’espai públic. Cal destacar que Relata ha format part del projecte Futurs Transformadors un projecte de PLANEA amb el suport del Ministeri de Treball i Economia Social. Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.

