Exposicions

Organitza: Generalitat Valenciana

Col·labora: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Entrada gratuïta

Aquesta exposició pretén ser un breu relat a través del llegat gràfic de la nostra història, un recorregut per les diferents empremtes dels pobles, civilitzacions i cultures que s’han assentat al nostre territori.

Els primers vestigis d’aquest univers gràfic són les pintures i gravats del Paleolític superior, 30.000 anys aC, plasmats en coves i en objectes, com les més de 5.000 plaquetes trobades a la cova del Parpalló que reprodueixen signes geomètrics i dibuixos d’animals.

En el Neolític, 6.000 anys aC, apareixen nous símbols relacionats amb l’agricultura que figuren en la decoració de les ceràmiques i en els diferents arts rupestres: orants i motius vegetals, escenes de caça, ídols… Una iconografia que s’esquematitza durant l’Edat del Bronze, 2.000 aC, i que es reflecteix en les ceràmiques i en les decoracions dels primers tresors.

La cultura ibèrica, entre el segle VI i el segle II aC, una cultura urbana nascuda dels contactes amb fenicis i grecs, ens ha deixat un ric llegat amb la primera escriptura i una variada iconografia plasmada en ceràmiques que ens mostren escenes de cacera i de guerra, de duels i jocs competitius protagonitzats per cavallers, a més d’altres escenes de caràcter festiu i religiós. La dominació romana, des del s. II aC fins al s. V, incorpora un nou estil de vida i unes imatges que sincretitzen les cultures mediterrànies. En el segle IV, el cristianisme s’incorpora com a religió de l’imperi i la seua iconografia es representa en creacions tardoromanes i bizantines. Una tradició truncada en el segle VIII per l’arribada dels musulmans, que van deixar una empremta que encara hui perdura en la nostra cultura i en la nostra història gràfica.

La història gràfica d’una societat que a partir de la conquista cristiana troba una simbologia pròpia en els escuts dels seus reis, les seues institucions i les seues ciutats.

En la Llei de símbols, promulgada en 1984, s’estableix com a emblema de la Generalitat Valenciana l’escut de Pere II el Cerimoniós, que aquest últim any s’ha redissenyat per a actualitzar-lo i adaptar-lo a la sensibilitat i els usos de hui.