LUCÍA PEIRÓ. CUALQUIER SITIO ES UN PATIO DE RECREO

 

Cultura Resident. Residències de producció artística 2018

Centro Cultural Las Cigarreras, Alacant

Gener – març 2018

Més informació bases de la convocatòria Cultura Resident 2018. Residències de producció / Alacant

 

 

RESUM DEL PROJECTE

La idea principal d’aquest projecte és poder demostrar si l’aprenentatge des d’una manera de fer artístic determinat, a través del joc i fora de l’entorn escolar (aula), permet l’obtenció d’uns resultats acadèmics millors i d’una millor interrelació entre els alumnes.

A través de tallers específics d’art d’acció es qüestionen les possibilitats que tenen l’apropiació de fet creatiu en el procés educatiu, en la vida quotidiana. Desaprendizaje sí, tal com va qüestionar Kaprow, amb una relació fluïda entre l’art i la vida; amb una experimentació i reflexió de les activitats sense que s’haja de recórrer a elles amb una denominació específica d’art.

Durant la residència es van realitzar cinc tallers específics adaptats a les necessitats de el grup d’alumnes amb el qual s’anava a treballar. Després d’una reunió amb els professors responsables es van dissenyar els tallers.

El projecte es va desenvolupar en quatre fases: localització de centres educatius públics, presa de contacte amb l’equip docent i plantejament de taller, disseny específic de taller i realització dels tallers en el Centre de les Cigarreras.

En el primer dels tallers, els escolars van aprendre el concepte de fraccions mitjançant a través del joc i l’acció, manifestant un gran interès en el fet mateix de jugar i fer amb llibertat; en els altres tres tallers, malgrat la diferència d’edat i nivell acadèmic, els alumnes i les alumnes mostren actituds semblants de comportament social, desconeixement i atracció sobre les manifestacions artístiques contemporànies, desconeixement total sobre dones artistes, i un descobriment de les possibilitats que els ofereix l’art d’acció com a manera de fer creatiu. Als participants els va seduir la idea d’aprendre fent.

Els Centres escolars que van participar van ser: Colegio Público San Blas de 5è de Primària, IES Figueras Pacheco (4º ESO), IES Virgen del Remedio (2º BAC artístic) i EASDA (1º Recursos Tipogràfics).

 

AUTORIA

Lucía Peiró (Benigànim, Valencia) és una artista interdisciplinària que des dels anys noranta realitza la pràctica de la performance, les intervencions i l’art d’acció. Li interessen els processos creatius que es generen durant els processos de la recerca a l’acció mateixa. Ha format part de diferents col·lectius amb els que ha realitzat i realitza la gestió de trobades i cicles d’art d’acció i performance. Va formar part d’A.N.C.A. i l’Associació Sinberifora amb qui va gestionar el cicle Arrrt d’Accció a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània (2007-2011). En 2016 va gestionar i coordinar la Vetlada Dadà al Sporting Club Russafa CMM. Actualment forma part de l’Associació Cultural Art D ‘que gestiona el Cicle Art D’ al CCCC. El seu interès per la pràctica de la performance l’ha portat a la impartició de tallers de performance i art d’acció per a escolars de diferents etapes. El seu treball s’ha presentat en diferents festivals, trobades d’art d’acció i performance a nivell internacional.

La seua obra forma part de col·leccions públiques i privades que es troben el Fons d’adquisició Art Contemporani Generalitat Valenciana, Le Lieu Centre a Art Actuel, Ajuntament de Vila Real, Ajuntament d’Albaida o Fundació Jesús Bárcenas.