Educació

PERMEA – PROGRAMA EXPERIMENTAL DE MEDIACIÓ I EDUCACIÓ A TRAVÉS DE L’ART

Obert període de preinscripció

 

Curs acadèmic:
Curs 2018/2019

Tipus de curs:
Màster Universitari. Títol propi de la Universitat de València i del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Matrícula:
1.800 € (import preu públic)
Opció de sol·licitar les ajudes a Títols Propis de la Universitat de València

Nombre de crèdits:
60.00 Crèdits ECTS  

 

Direcció:
Clara Boj
Artista, docent i investigadora cultural
Ester Alba
Professora de la Universitat de València
José Campos
Coordinador d’educació i mediació del CMCV

 

Claustre:
Clara Boj
Artista, docent i investigadora cultural
Maria Acaso
Investigadora en art i educació
Ramón Parramón
Director d’Idensitat i director artístic del Centre d’Art Contemporani de Vic
Yoeri Meessen
Director associat d’educació i programes públics del Witt de Witt de Rotterdam

 

Horari i lloc:

D’octubre de 2018 a juny de 2019: sessions de dimecres a divendres de 16:00 a 20:00 hores en el Centre del Carme Cultura Contemporània de València.
De juliol a desembre de 2019: desenvolupament de projecte fi de màster i període de pràctiques.

 

Informació/preinscripció:
El període de preinscripció estarà obert fins al 2 de setembre, i es realitzarà omplint aquest formulari i enviant per correu electrònic a didacticacmcv@gva.es un CV (en format PDF) i un vídeo de màxim dos minuts responent a les preguntes: què és per a tu la mediació? Per què t’interessa realitzar aquest programa? Què penses que pots aportar?

Tel. 96 192 26 44 / 96 315 20 24
E-mail: didacticacmcv@gva.es

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) junt amb la Universitat de València comença el Programa Experimental d’Educació i Mediació a través de l’Art PERMEA com a títol propi de màster universitari.
Des que el Consorci de Museus iniciara un nou model de gestió basat en la transparència en els processos d’accés a les programacions dels museus i centres d’art, ha assumit l’educació com a eix transversal en la seua acció. D’aquesta manera s’ha establit un ampli programa de convocatòries públiques amb l’objectiu de visibilitzar el treball dels creadors que desenvolupen les seues pràctiques entre el fet artístic i l’educatiu, amb la finalitat de donar suport a la professionalització del sector.
Les pràctiques educatives dels museus i centres d’art estan generant nous models institucionals més oberts, plurals i experimentals i, en aquest context, la mediació és entesa no solament com a interfície d’aproximació entre l’art i els públics sinó com a camp expandit que abasta les relacions i coneixements que creuen el museu.
Açò ens porta a repensar el tipus de formació d’un conjunt de professionals que han de ser capaços d’abordar projectes multidisciplinaris que involucren agents i sabers propis d’àrees diverses com poden ser la pedagogia, la història i la creació artística però també les ciències socials i experimentals.
El Programa Experimental en Mediació i Educació a través de l’Art PERMEA és un programa de formació que aborda de manera holística i experimental els sabers involucrats en la creació de projectes de mediació artística, tant en els espais institucionals de l’art i l’educació com en altres contextos socials, des d’una perspectiva crítica, generadora i empoderadora, amb capacitat d’agència i emancipació.
PERMEA es situa en la institució mateixa i és entés com un dispositiu formatiu i de producció cultural alhora. El seu desenvolupament repensarà des de l’educatiu les pròpies pràctiques institucionals del Consorci a través de les diferents matèries d’un programa d’estudis que oferirà als estudiants eines per a dur a terme processos de mediació i educació a través de l’art, de manera reflexiva i investigadora però també projectual i situada en realitats concretes.
El programa s’organitza a través de tres idees principals:
– La mediació entesa com una pràctica cultural autònoma. A través d’aquest enfocament s’analitzaran pràctiques que es despleguen en contextos diversos com a museus i centres educatius però també en contextos socials i realitats diverses, a l’empara de propostes expositives i culturals però també com a mecanismes d’aprenentatge autònoms.
– La mediació i l’educació a través de l’art com a pràctica situada. Entenent que el desenvolupament professional de l’alumnat ocorre en realitats i problemàtiques concretes. El programa es basa en el valor social de l’art i incidirà que l’alumnat desenvolupe visions personals i una idiosincràsia pròpia i posicionada des de valors ètics i compromís social.
– La consideració dels i les professionals de la mediació i l’educació a través de l’art com a professionals intel·lectuals que desenvolupen la seua pràctica des d’un coneixement profund de l’àrea i dels principals corrents, agents i pensadors de la mateixa. El programa posarà especial atenció en què els i les participants desenvolupen habilitats per a participar del desenvolupament teòric de l’àrea mitjançant l’escriptura i l’anàlisi de textos.
En definitiva aquest programa experimental es desenvolupa en un àmbit de treball nou, des d’una perspectiva innovadora i amb un fort compromís social. La seua vinculació amb la institució cultural que ho impulsa li confereix una entitat única dins del territori espanyol.

Matèries:
Art contemporani avui.
Art, Educació i Compromís.
Institucions culturals com a dispositius pedagògics.
Pràctiques artístiques com a currículum crític en l’escola.
Comunitat i participació.
Eines per a la mediació i l’educació a través de l’art.

Horari:
D’octubre de 2018 a juny de 2019: sessions de dimecres a divendres de 16:00 a 20:00 hores en el Centre del Carme Cultura Contemporània de València.
De juliol a desembre de 2019: desenvolupament de projecte fi de màster i període de pràctiques.

A qui va dirigit:
Llicenciats i graduats en Belles arts, Història de l’Art, Pedagogia i graduats d’altres disciplines interessats en les connexions art i educació, professionals de l’educació en museus, l’educació formal i no formal i els projectes comunitaris.

Metodologia:
El programa es desenvolupa al llarg de 600 hores amb la participació de professionals internacionals que desenvolupen les seues pràctiques en l’àmbit de l’art i l’educació actual.
-Classes amb professors convidats
-Tallers experimentals
-Projecte de recerca final
-Seminaris oberts:
Hackaton de mediació. Tardor 2018. València
Curriculo re-mix. Hivern 2019. Castelló
Com dir nosaltres? Primavera 2019. Alacant

Idiomes:
Castellà/Anglés
La docència així com la lectura de textos es realitzarà en castellà i anglès indistintament. És necessari un nivell de comprensió oral i de lectura adequat però no es requereix certificat oficial.

Pràctiques:
Realització d’un període de pràctiques en els diferents centres d’art i museus en els quals treballa el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. Aquestes pràctiques estaran orientades a la realització de projectes propis, reals i situats en el context amb el suport de les institucions i la seua infraestructura.

Entre l’equip docent:

Maria Acaso, investigadora en art i educació, Madrid

Luis Camnitzer, artista, docent i teòric, Estats Units.

Xesqui Castañer, professora Universitat de València

Laia Colell i Nuria Aidelman, responsables de A bao a qu, Barcelona

Andrea de Pascual, educadora i investigadora, membre de Pedagogías invisibles, Madrid

Jodie Dinapoli, educadora de museus, València

Nuria Enguita, directora Bombas Gens Centre d’Art, València

Mireia Ferrer Álvarez, professora Universitat de València

Oriol Fontdevila, crític i comissari d’art, co-director de la Sala d’Art Jove, Barcelona

Pascal Gielen, professor de sociologia cultural en l’Antwerpen Research Institute for the Arts, Bèlgica

Emiel Heijnen, professor en l’Escola d’Arts d’Amsterdam

Mónica Hoff, artista, educadora i investigadora, Brasil.

Felipe Jerez Moliner, professor Universitat de València

Teresa Marín, professora de Belles Arts en la Facultat de Belles Arts d’Altea – Universitat Miguel Hernández d’Elx

Pablo Martínez, responsable de programes públics del MACBA, Barcelona

Sonia Martínez, coordinadora d’activitats culturals i educatives en Bombas Gens Centre d’art, València

Maria Jesús Martínez Usurralde, professora Universitat de València

Lluc Mayol, activista, mediador cultural, València

Ramón Parramón, Director d’Idensitat i director artístic del Centre d’Art Contemporani de Vic

Maria Dolores Pitarch Garrido, professora Universitat de València

Javier Rodrigo, investigador cultural, creador del programa Transductors

Nora Sternfeld, comissària i art educadora, professora de comissariat i mediació en l’Aalto University d’Hèlsinki

Marisa Vazquez de Agredos, professora Universitat de València

Luis Vives Ferrandis, professor Universitat de València

Pau Waelder, comissari i crític d’art especialitzat en nous mitjans