Premsa

El Consorci de Museus promou la professionalització de la mediació cultural amb la selecció de 43 projectes

08.11.2021

Nota de premsa

Contacte premsa:

619832450

premsacmcv@gva.es

 

  • El CMCV ha donat a conéixer la decisió del jurat de quatre noves convocatòries: ‘Resistències artístiques’, ‘Reset’, ‘Cercles’ i ‘CoSSos’
  • ‘Resistències artístiques’ és la convocatòria de major inversió, amb 252.000 euros i 30 projectes en centres educatius del territori valencià

València (08.11.21). El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana  (CMCV) reforça la relació de la ciutadania amb la cultura des de  l’àmbit educatiu i social amb una inversió de 339.800 euros. Una  partida que correspon a la selecció en quatre noves convocatòries  públiques per a 43 projectes d’artistes, investigadors i  investigadores i professionals de l’educació i la mediació cultural.

Així ho han decidit els quatre jurats constituïts per a aquestes  quatre convocatòries, que s’han reunit entre el 19 i el 21 d’octubre.  José Luis Pérez Pont, director del CMCV i del Centre del Carme Cultura  Contemporània (CCCC), ha valorat la gran qualitat de propostes  individuals i col·lectives: “Els 43 projectes seleccionats ens  ajudaran a acostar al públic la cultura més enllà dels museus,  apostant per l’educació i la socialització”.

Les convocatòries decidides han sigut les de ‘Resistències  Artístiques. Processos artístics en entorns educatius’; ‘Reset.  Relectures de gènere i multiculturalitat’; ‘Cercles. Joves activant  museus’ i ‘CoSSos. Comunitats de sabers subalterns’. Programes  dirigits a artistes, investigadors i investigadores i professionals de  l’educació i de la mediació cultural que desenvolupen el seu treball  en l’àmbit de les pràctiques col·laboratives, entenent la mediació com  a camp expandit que va més enllà del museu per a involucrar la  ciutadania i especialment els i les més joves com a generadors de cultura.

 

Resistències artístiques

Per a la convocatòria ‘Resistències artístiques’, el jurat, reunit el  19 d’octubre i presidit per la presidenta de la Comissió  Cientificoartística del Consorci de Museus, Carmen Amoraga, i format  per María Dolores Más Hernández (a proposta de l’Associació Valenciana  de Professors de Dibuix AVPD); María Tinoco Suárez (a proposta  d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló – AVVAC); Pepa  Ortiz Romaní (a proposta de CEFIRE Artisticoexpressiu), i José Luis  Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Comunitat  Valenciana, ha decidit a favor de les candidatures de 30 centres  educatius, deu per província.

Els projectes seleccionats són ‘Nuestra casa/nuestro mundo al cubo’,  de Dolores Domingo Garzarán; ‘Anim’art, cinema que canvia el món’, de  Silvia Ana Carpizo; ‘Resistir a l’adultocràcia’, d’Alba Oller Benítez;  ‘Fuera de escena’, d’Elisa Martínez Matallin; ‘Activistes del so’,  d’Adolf Murillo Ribes; ‘Esmorzar interespècies’, de Joaquín Lucas  Guirao; ‘Sin grietas no habría mares’, d’Estelle Jullian; ‘Diseños que  se pueden tocar’, de Silvia Salvador Kopp; ‘Monumento a las cuevas’,  de Diana Guijarro Carratalá; ‘Divers-envers’, de Vanessa Julian Palau;  ‘Sin filtros. Una manera de ir más allá a través de la performance’,  d’Isabel León Guzmán; ‘Arte para el cambio’, de Marco Ranieri Ranieri;  ‘Cartografía Inmediata’, d’Agustín Serisuelo Franch; ‘Experiencias  reales para niños reales’, de Nuria Fuster García; ‘Marrrr’, d’Helena  Pilar Gómez Pérez; ‘Anti’, de l’associació Fractals Educación, i  ‘Dansa i no gènere (cos i espai)’, de Columpiant La Dansa-Marta Gacía  Navarro.

També han sigut seleccionats ‘Simbiontes. Diseño ficción y relaciones  multiespecie’, de Laura Salguero Rubio; ‘Eres semilla’, de Género  Fresco Asociación Artística; ‘La tiranía de la felicidad’, de Joao  Diogo Guerra Pedro Da Silva Lázaro; ‘Cápsulas para el futuro’,  d’Estefanía Díaz Ramos; ‘Els monstres quan els mostres s’envaixen’, de  Simeón Llicer Ferri; ‘Jo, nosaltres. ‘Un assaig fotogràfic sobre  l’adolescència’, de Santiago Fernández Honrubia; ‘El món al revés’, de  Vicent Gisbert Soler; ‘Pausa. Ací i ara’, d’Enric Redón Montañés;  ‘Aula kine’, de Cintia Solbes Victoria; ‘¿fan-qué? Un fanzine  colectivo en imágenes’, de Va! Asociación Cultural; ‘Los detalles y  las cosas’, de Paula Claudia Miralles Pellicer; ‘Pinocchio en llamas’,  de Susana Rey Crespo; ‘Formar. Perdre les formes, trobar-ne d’altres’,  de Neus Lozano Sanfèlix.

Els projectes que queden en reserva són ‘Taller temporal de moda y  artivismo’, d’Óscar Miguel Blanco Sierra; ‘Crea tu propio libro’,  d’Irene González Chana; ‘Spoiler alert’, d’Aurora Diago Romero;  ‘Cuneta. Músicas brutas’, d’Alba Mucia García, i ‘En la parte más  oscura del bosque’, d’Azucena Abril Alonso.

En concret, l’objectiu d’aquesta convocatòria és incorporar els  llenguatges de la creació contemporània en els processos  d’aprenentatge i fer que l’alumnat se senta un agent actiu, igual que  el professorat.

Aquesta és la convocatòria de major inversió, amb 252.000 euros, la  qual cosa suposa 8.400 euros per a cada projecte, que es desenvoluparà  entre gener i juliol de 2022 a Las Cigarreras Centre Cultural  d’Alacant, el CCCC i el Menador Espai Cultural de Castelló.

 

Reset. Relectures de gènere i multiculturalitat 2021

En el cas de la convocatòria ‘Reset. Relectures de gènere i  multiculturalitat’, el jurat ha sigut presidit aquest 19 d’octubre per  la presidenta de la Comissió Cientificoartística del CMCV, Carmen  Amoraga, i integrat per Cristina Martínez Alarcón, a proposta de  l’Institut de les Dones; Elisa Lozano Chiarlones, a proposta de  l’Associació Nacional d’Investigadors en Arts Visuals-ANIAV; Isabel  Tejeda Martín, a proposta de l’Associació de Dones en Arts  Visuals-MAV, i José Luis Pérez Pont, director del CMCV.

El jurat ha seleccionat en aquesta convocatòria ‘Màtria’, d’Irene  Ballester Buigues, i ‘Mater’, de Nerea Bella García. Les propostes que  queden en reserva són ‘Invisibles’, de María de los Ángeles Pérez  Martín, i ‘Diàlegs-Art, Equitat i Igualtat’, de Xavier Delgado Franco.

Aquests projectes tindran una duració de 6 mesos i es desenvoluparan  entre febrer i desembre de 2022. Cada un d’aquests compta amb una  dotació de 5.900 euros, per la qual cosa la partida total ascendeix a  11.800 euros.

‘Reset’ té la finalitat de reforçar la igualtat en l’àmbit de la  cultura i de la creació artística amb perspectiva de gènere i atenent  la diversitat cultural. Els projectes prendran com a base, per primera  vegada, la col·lecció del Museu de Belles Arts de València, a més dels  fons del Museu d’Art Contemporani de Vilafamés (MACVAC), per a avançar  cap a una museologia més inclusiva i crítica.

 

Cercles. Joves activant museus

D’altra banda, el 21 d’octubre, el jurat presidit per la presidenta de  la Comissió Cientificoartística del Consorci de Museus, Carmen  Amoraga, i integrat per Carmen Pavia Donderis (a proposta de  l’Associació Valenciana de Professorat de Dibuix – AVPD); Irene  Ballester Buigues (a proposta d’Artistes Visuals de València Alacant i  Castelló – AVVAC); Jesús Damián Martí Nadal, secretari general de  l’IVAJ.GVA Jove o persona en qui delegue; Inmaculada Sanjuán Pérez (a  proposta de l’IVAJ); Benjamí Mompó i Peruga (a proposta del Consell  Valencià de la Joventut), i José Luis Pérez Pont, director del CMCV,  es va reunir per a avaluar les candidatures de ‘Cercles. Joves  activant museus’.

Així, s’han escollit tres projectes: ‘¿Cuál es el MOOD?’, de Fractals  Educación Artística; ‘No more boring artists. Campamento Escénico  14_18’, d’Iván Jiménez Lorenzo i Juan Diego Cerdá Martínez, i  ‘RE-MENADOR’, de Darío Cobacho Velasco. Els projectes que queden en  reserva són ‘La cuadratura del círculo’, de Dimitris Tzikopoulos  Boskidis i Elena Medina Gil; ‘Chancullo’, d’Ana Lifante Rubira, i  ‘LOL’, de Rosario Muñoz Soriano’.

‘Cercles. Joves activant museus’ és una iniciativa conjunta de  l’Institut Valencià de la Joventut (IVAJ) i del CMCV que pretén oferir  un lloc de reunió, reflexió i aprenentatge col·lectiu entorn de la  creació artística actual, amb xiques i xics d’entre 14 i 18 anys, al  Museu d’Art Contemporani d’Alacant – MACA, el CCCC i el Menador Espai  Cultural de Castelló. Compta amb una dotació total de 12.000 euros,  dividida en tres imports de 4.000 euros per a cadascun dels projectes.

 

CoSSos. Comunitats de Sabers Subalterns 2021

Finalment, en la convocatòria de ‘CoSSos. Comunitats de Sabers  Subalterns 2021’, s’han triat huit projectes. En aquest cas, el jurat  l’integren María Elba Torres Parra (a proposta de Gestió Cultural.  Associació Valenciana de Professionals de la Cultura); Bia Santos (a  proposta d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló – AVVAC);  Carles Xavier López Benedí (a proposta de la Coordinadora Valenciana  d’ONG per al Desenvolupament), i José Luis Pérez Pont, director del  CMCV, amb la tutela de la presidenta de la Comissió  Cientificoartística del Consorci de Museus, Carmen Amoraga.

En la seua reunió, celebrada el 21 d’octubre, es va decidir a favor de  ‘Què veus!!!’, de José Manuel García Izquierdo; ‘Folklore. Allò que  ens uneix’, d’Elisa Martínez Matallín; ‘Alçar a pols’, de Miquel  García Membrado; ‘MvMet-Espais públics més actius i accessibles’, de  Gema Jover Roig; ‘Artistaa’, de Neus Lozano Sanfélix; ‘Cientos  volando’, de Teresa Juan Tato; ‘Memòries d’arrel’, de Darío Escriche  Domínguez, i ‘Agrodiversitat. Laboratori d’art, agroecologia i  pedagogies crítiques’, d’Estela López de Frutos. En reserva queden  ‘Gitanas: cultura y género’, de Lucía Morate Benito, i ‘El Otrx VLC’,  de YoSoyElOtro Asociación Cultural.

El CMCV destina un total de 64.000 euros per a aquesta convocatòria,  dividida en huit imports de 8.000 euros per a cadascun dels projectes,  que seran programats entre 2022 i 2023 i podran utilitzar les  instal·lacions disponibles a Las Cigarreras Centre Cultural d’Alacant,  del CCCC i del Menador Espai Cultural de Castelló.

‘CoSSos’ té com a meta la producció cultural situada en realitats  concretes i amb col·lectius específics, per a ampliar l’espai públic  del coneixement a altres veus i sabers en relació amb els discursos i  coneixements que creuen la mateixa institució. Els projectes  seleccionats fomenten el treball en xarxa amb la ciutadania, i obrin  la porta a un altre tipus d’accions culturals basades en el treball  comunitari i col·laboratiu.