MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT PERMEA. PROGRAMA EXPERIMENTAL EN MEDIACIÓ I EDUCACIÓ A TRAVÉS DE L’ART. Cinquena edició

PRESENTACIÓ

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) junt amb la Universitat de València posa en marxa la cuarta edició del Programa Experimental d’Educació i Mediació a través de l’Art PERMEA com a títol propi de màster universitari.

Des que el Consorci de Museus iniciara un nou model de gestió basat en la transparència en els processos d’accés a les programacions dels museus i centres d’art, ha assumit l’educació com a eix transversal en la seua acció. D’aquesta manera s’ha establit un ampli programa de convocatòries públiques amb l’objectiu de visibilitzar el treball dels creadors que desenvolupen les seues pràctiques entre el fet artístic i l’educatiu, amb la finalitat de donar suport a la professionalització del sector.

Les pràctiques educatives dels museus i centres d’art estan generant nous models institucionals més oberts, plurals i experimentals i, en aquest context, la mediació és entesa no solament com a interfície d’aproximació entre l’art i els públics sinó com a camp expandit que abasta les relacions i coneixements que creuen el museu.

Açò ens porta a repensar el tipus de formació d’un conjunt de professionals que han de ser capaços d’abordar projectes multidisciplinaris que involucren agents i sabers propis d’àrees diverses com poden ser la pedagogia, la història i la creació artística però també les ciències socials i experimentals.

El Programa Experimental en Mediació i Educació a través de l’Art PERMEA és un programa de formació que aborda de manera holística i experimental els sabers involucrats en la creació de projectes de mediació artística, tant en els espais institucionals de l’art i l’educació com en altres contextos socials, des d’una perspectiva crítica, generadora i empoderadora, amb capacitat d’agència i emancipació.

PERMEA es situa en la institució mateixa i és entés com un dispositiu formatiu i de producció cultural alhora. El seu desenvolupament repensarà des de l’educatiu les pròpies pràctiques institucionals del Consorci a través de les diferents matèries d’un programa d’estudis que oferirà als estudiants eines per a dur a terme processos de mediació i educació a través de l’art, de manera reflexiva i investigadora però també projectual i situada en realitats concretes.

VÍDEOS

PERMEA OBERT. D’educació i museus: Ara o mai

PERMEA OBERT. Jordi Ferreiro ‘A non-guided visit to a non-existent exhibition’

PERMEA OBERT. El museu per vindre

PERMEA OBERT. Hackaton 2020

PERMEA OBERT. Seminari online sobre arquitectura de cuidados en instituciones culturales

Hackató de Mediació

Per què es necessari PERMEA?
José Luis Pérez Pont

Com s’organitza PERMEA i cóm pots participar?
José Campos

Relació entre art i comunitat. PERMEA
Ramón Parramón

Construcció de nous relats en l’art contemporani. PERMEA. Ester Alba

Què oferix PERMEA?
María Acaso

Què és PERMEA?
Clara Boj

PROGRAMA

El programa s’organitza a través de tres idees principals:

– La mediació entesa com una pràctica cultural autònoma. A través d’aquest enfocament s’analitzaran pràctiques que es despleguen en contextos diversos com a museus i centres educatius però també en contextos socials i realitats diverses, a l’empara de propostes expositives i culturals però també com a mecanismes d’aprenentatge autònoms.

– La mediació i l’educació a través de l’art com a pràctica situada. Entenent que el desenvolupament professional de l’alumnat ocorre en realitats i problemàtiques concretes. El programa es basa en el valor social de l’art i incidirà que l’alumnat desenvolupe visions personals i una idiosincràsia pròpia i posicionada des de valors ètics i compromís social.

– La consideració dels i les professionals de la mediació i l’educació a través de l’art com a professionals intel·lectuals que desenvolupen la seua pràctica des d’un coneixement profund de l’àrea i dels principals corrents, agents i pensadors de la mateixa. El programa posarà especial atenció en què els i les participants desenvolupen habilitats per a participar del desenvolupament teòric de l’àrea mitjançant l’escriptura i l’anàlisi de textos.

En definitiva aquest programa experimental es desenvolupa en un àmbit de treball nou, des d’una perspectiva innovadora i amb un fort compromís social. La seua vinculació amb la institució cultural que ho impulsa li confereix una entitat única dins del territori espanyol.

 

Matèries:

Art contemporani avui.

Art, Educació i Compromís.

Institucions culturals com a dispositius pedagògics.

Pràctiques artístiques com a currículum crític en l’escola.

Comunitat i participació.

Eines per a la mediació i l’educació a través de l’art.

 

Metodologia:

El programa es desenvolupa al llarg de 600 hores amb la participació de professionals internacionals que desenvolupen les seues pràctiques en l’àmbit de l’art i l’educació actual.

-Classes amb professors convidats

-Tallers experimentals

-Projecte de recerca final

-Seminaris oberts

 

Pràctiques:

Realització d’un període de pràctiques en els diferents centres d’art i museus en els quals treballa el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana: CCCC Centre del Carme Cultura Contemporània, Centre Cultural La Nau, Museu de Belles Arts de València, Bombas Gens Centre d’Art, MACA Museu d’Art Contemporani d’Alacant, CCCB Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, MNCARS Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Aquestes pràctiques estaran orientades a la realització de projectes propis, reals i situats en el context amb el suport de les institucions i la seua infraestructura.

GALÀXIA DOCENT

Des de la primera edició de PERMEA una extensa comunitat de professionals (artistes, docents, educadors, comissaris, gestors, etc…) han contribuït a donar forma al nostre pla d’estudis, al creixement del nostre pensament col·lectiu i el desenvolupament del nostre programa. 

  • Maria Acaso, investigadora en art i educació, Jefa del Àrea d’Educació del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.
  • Carlos Almela, responsable del programa d’Art Ciutadà en la Fundació Daniel i Nina Carasso.
  • Costa Badia, artista i mediadora cultural tolida especialitzada el diversitat funcional, Madrid.
  • Luis Camnitzer, artista, docent i teòric, Estats Units.
  • Laia Colell i Nuria Aidelman, responsables de A bao a qu, Barcelona.
  • Desmusea, col·lectiu artístic i de mediació cultural sobre projectes digitals format per Clara Harguindey i Daniel Pecharromán, Madrid.
  • Jodie Dinapoli, educadora de museus, València.
  • Chus Domínguez. Productor i Cineasta. LAAV_, Laboratori d’antropologia audiovisual experimental.
  • Nuria Enguita, directora del Institut Valencià d’Art Modern (IVAM).
  • Jordi Ferreiro, artista i educador.
  • Mireia Ferrer Álvarez, professora d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Oriol Fontdevila, crític i comissari d’art, co-director de la Sala d’Art Jove, Barcelona.
  • Eva García, consultora de projectes artístics comunitaris, comissària del programa Art i Part de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.
  • Pascal Gielen, professor de sociologia cultural en l’Antwerpen Research Institute for the Arts, Bèlgica.
  • Emiel Heijnen, professor en l’Escola d’Arts d’Amsterdam.
  • Mónica Hoff, artista, educadora i investigadora, Brasil.
  • Loes Janssen y Hilde van der Heiden, educadores en Van Abbe Museum, Eindhoven.
  • Felipe Jerez Moliner, professor d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Dolors Juarez, membre i co-directora d’Experimentem amb l´art.
  • Teresa Marín, professora de Belles Arts en la Facultat de Belles Arts d’Altea – Universitat Miguel Hernández d’Elx.
  • Pablo Martínez, responsable de programes públics del MACBA, Barcelona.
  • Sonia Martínez, coordinadora d’activitats culturals i educatives en Bombas Gens Centre d’art, València.
  • Maria Jesús Martínez Usurralde, professora d’Educació comparada i Història de l’Educació de la Universitat de València.
  • Yoeri Meessen, Cap de educació i interpretació en Museum Boijmans Van Beuningen – Rotterdam.
  • Eva Morales, artista, art-educadora i membre del col·lectiu Pedagogies Invisibles.
  • Lluc Mayol, activista, mediador cultural, València.
  • Ramón Parramón, Director d’Idensitat i director artístic del Centre d’Art Contemporani de Vic.
  • Andrea de Pascual, educadora i investigadora, membre de Pedagogías invisibles, Madrid.
  • José Luis Pérez Pont, Director Gerent CMCV.
  • Marta Pérez Soria, Tècnica jurídica-administradora CMCV.
  • Maria Dolores Pitarch Garrido, professora de Geografia Humana de la Universitat de València.
  • Javier Rodrigo, investigador cultural, creador del programa Transductors.
  • Jaron Rowan, investigador cultural. Coordinador d’investigació de UDR- BAU.
  • Belén Sola. Directora del departament d’Educació i Acció Cultural del MUSAC. LAAV_ Laboratori d’antropologia audiovisual experimenta.
  • Nora Sternfeld, comissària i art educadora, professora de comissariat i mediació en l’Aalto University d’Hèlsinki.
  • ​​Sara Torres Vega, artista, educadora i investigadora. Docent en la UCM i col·laboradora de la plataforma MAR, Madrid.
  • Marisa Vázquez de Ágredos, professora d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Luis Vives-Ferrándiz, professor d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Pau Waelder, comissari i crític d’art especialitzat en nous mitjans.

DIRECCIÓ ACADÈMICA

Direcció:

Clara Boj
Artista, investigadora i docent en la Universitat Politècnica de València

Ester Alba
Professora d’Història de l’Art de la Universitat de València

José Campos
Coordinador d’educació i mediació del CMCV

 

Claustre:

Clara Boj
Artista, investigadora i docent en la Universitat Politècnica de València

Maria Acaso
Jefa del Àrea d’Educació del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia

Ramón Parramón
Director d’Idensitat

Yoeri Meessen
Cap de educació i interpretació en Museum Boijmans Van Beuningen – Rotterdam

José Luis Pérez Pont
Director Gerent CMCV

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Curs acadèmic:
Curs 2022/2023

Tipus de curs:
Màster de Formació Permanent PERMEA. Programa Experimental de Mediació i Educació a través de l’Art

Modalitat: Presencial

Organitza: Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València i Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Horari i lloc:

Període docent: D’octubre de 2022 a juny de 2023. Sessions de dimecres a divendres de 16:00 a 20:30 hores al Centre del Carme Cultura Contemporània de València.

Defensa de Treball Fi de Màster: desembre 2023

Pràctiques a realitzar: entre gener 2023 i desembre 2023

A qui va dirigit:
Llicenciats i graduats en Belles arts, Història de l’Art, Pedagogia i graduats d’altres disciplines interessats en les connexions art i educació, professionals de l’educació en museus, l’educació formal i no formal i els projectes comunitaris.

Idiomes:
Castellà/Anglés
La docència així com la lectura de textos es realitzarà en castellà i anglès indistintament. És necessari un nivell de comprensió oral i de lectura adequat però no es requereix certificat oficial.

Informació:

Enllaç: http://postgrado.adeit-uv.es/permea

Tel. 96 192 26 44 / 96 315 20 24

E-mail: campos_josale@gva.es

MATRÍCULA

Matrícula:

1.800 €. Preu reduït per la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana. Preu original 6.000€

Opció de sol·licitar les ajudes a Títols Propis de la Universitat de València

Nombre de crèdits:
60.00 Crèdits ECTS

Textos Permeables

PREINSCRIPCIÓ

El primer període de preinscripció estarà obert fins al 15 de juliol), i es realitzarà emplenant el formulari d’inscripció ADEIT (https://postgrado.adeituv.es/preinscripcion/index.php?cod=20311150&l=es) adjuntant en el mateix un CV (en format PDF) i un vídeo de màxim dos minuts responent a les preguntes:

Què és per a tu la mediació?

Per què t’interessa realitzar aquest programa?

Què penses que pots aportar?

a informacion@adeituv.es

Tel. 96 160 30 00

E-mail: informacion@adeituv.es

PERMEA OBERT

Els seminaris i jornades PERMEA Obert actuen com línies d’intensitat a través de les quals aprofundir en temes que travessen el programa i obrir els processos de reflexió del màster al públic en general.

HACKATÓ DE MEDIACIÓ

Descarregar ací

 

CURRICULO RE-MIX. JORNADES SOBRE LA RELACIÓ ART-ESCOLA-MUSEU

Descarregar ací

 

COM DIR NOSALTRES?

Descarregar ací

Textos Permeables

TEXTOS PERMEABLES

PERMEA, Programa Experimental de Mediación i Educación a través de l’Art, és un programa formatiu de máster desenvolupat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana al costat de la Universitat de València que inicié la seua marxa en el curs 2018/19.

Aquesta publicación recull algunes de les idees que travessen PERMEA a partir de textos breus, el registre d’algunes de les activitats dutes a terme durant les dues primeres edicions i imágens de projectes realitzats pels seus estudiants. Igual que el programa de PERMEA aquesta publicación es construeix de manera fluida i permeable a les idees i esdeveniments que entorn de les práctiques artístiques, la mediació i les institucions culturals s’estan desenvolupant en altres contextos, per a formar part d’una conversación expandida sobre els models culturals per vindre.

 

Descarregar Textos Permeables