El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) junt amb la Universitat de València posa en marxa la sisena edició del Programa Experimental de Mediació i Educació a través de l’Art Permea com a títol propi de màster universitari.

Des que el Consorci de Museus iniciara un nou model de gestió basat en la transparència en els processos d’accés a les programacions dels museus i centres d’art, ha assumit l’educació com a eix transversal en la seua acció. D’aquesta manera s’ha establit un ampli programa de convocatòries públiques amb l’objectiu de visibilitzar el treball dels creadors que desenvolupen les seues pràctiques entre el fet artístic i l’educatiu, amb la finalitat de donar suport a la professionalització del sector.

Les pràctiques educatives dels museus i centres d’art estan generant nous models institucionals més oberts, plurals i experimentals i, en aquest context, la mediació és entesa no solament com a interfície d’aproximació entre l’art i els públics sinó com a camp expandit que abasta les relacions i coneixements que creuen el museu.

Açò ens porta a repensar el tipus de formació d’un conjunt de professionals que han de ser capaços d’abordar projectes multidisciplinaris que involucren agents i sabers propis d’àrees diverses com poden ser la pedagogia, la història i la creació artística però també les ciències socials i experimentals.

El Programa Experimental en Mediació i Educació a través de l’Art Permea és un programa de formació que aborda de manera holística i experimental els sabers involucrats en la creació de projectes de mediació artística, tant en els espais institucionals de l’art i l’educació com en altres contextos socials, des d’una perspectiva crítica, generadora i empoderadora, amb capacitat d’agència i emancipació.

Permea es situa en la institució mateixa i és entés com un dispositiu formatiu i de producció cultural alhora. El seu desenvolupament repensarà des de l’educatiu les pròpies pràctiques institucionals del Consorci a través de les diferents matèries d’un programa d’estudis que oferirà als estudiants eines per a dur a terme processos de mediació i educació a través de l’art, de manera reflexiva i investigadora però també projectual i situada en realitats concretes.

Hackaton de mediación

Visites comentades i experiències de mediació al CCCC

Creación sin barreras

Máster Permea

Permea Obert

Alejandro Cevallos

Permea Obert

Seminari en línia sobre arquitectura de cures en institucions culturals

Permea Obert

Jordi Ferreiro ‘A non-guided visit to a non-existent exhibition’

Permea Obert

El museu per vindre

Permea Obert

Hackaton 2018

Permea Obert

D’edudació i museus: ara o mai

Permea Obert

Hackaton de Mediació 2018

Per què és necessari Permea?

José Luis Pérez Pont

Com s’organitza Permea i com pots participar?

José Campos

Relació entre art i comunitat. Permea

Ramón Parramón

Construcció de nous relats en l’art contemporani. 

Ester Alba

Qué ofereix Permea?

María Acaso

Qué és Permea?

Clara Boj

El programa s’organitza a través de tres idees principals:

  • La mediació entesa com una pràctica cultural autònoma. A través d’aquest enfocament s’analitzaran pràctiques que es despleguen en contextos diversos com a museus i centres educatius però també en contextos socials i realitats diverses, a l’empara de propostes expositives i culturals però també com a mecanismes d’aprenentatge autònoms.
  • La mediació i l’educació a través de l’art com a pràctica situada. Entenent que el desenvolupament professional de l’alumnat ocorre en realitats i problemàtiques concretes. El programa es basa en el valor social de l’art i incidirà que l’alumnat desenvolupe visions personals i una idiosincràsia pròpia i posicionada des de valors ètics i compromís social.
  • La consideració dels i les professionals de la mediació i l’educació a través de l’art com a professionals intel·lectuals que desenvolupen la seua pràctica des d’un coneixement profund de l’àrea i dels principals corrents, agents i pensadors de la mateixa. El programa posarà especial atenció en què els i les participants desenvolupen habilitats per a participar del desenvolupament teòric de l’àrea mitjançant l’escriptura i l’anàlisi de textos.

En definitiva aquest programa experimental es desenvolupa en un àmbit de treball nou, des d’una perspectiva innovadora i amb un fort compromís social. La seua vinculació amb la institució cultural que ho impulsa li confereix una entitat única dins del territori espanyol.

Matèries:

  • Art contemporani avui.
  • Art, Educació i Compromís.
  • Institucions culturals com a dispositius pedagògics.
  • Pràctiques artístiques com a currículum crític en l’escola.
  • Comunitat i participació.
  • Eines per a la mediació i l’educació a través de l’art.

 

Metodologia:

El programa es desenvolupa al llarg de 600 hores amb la participació de professionals internacionals que desenvolupen les seues pràctiques en l’àmbit de l’art i l’educació actual.

  • -Classes amb professors convidats
  • -Tallers experimentals
  • -Projecte de recerca final
  • -Seminaris oberts

 

Pràctiques:

Realització d’un període de pràctiques en els diferents centres d’art i museus en els quals treballa el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana: CCCC Centre del Carme Cultura Contemporània, Centre Cultural La Nau, Museu de Belles Arts de València, Bombas Gens Centre d’Art, MACA Museu d’Art Contemporani d’Alacant, CCCB Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, MNCARS Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Aquestes pràctiques estaran orientades a la realització de projectes propis, reals i situats en el context amb el suport de les institucions i la seua infraestructura.

Galàxia docent

Des de la primera edició de PERMEA una extensa comunitat de professionals (artistes, docents, educadors, comissaris, gestors, etc…) han contribuït a donar forma al nostre pla d’estudis, al creixement del nostre pensament col·lectiu i el desenvolupament del nostre programa. 

 

  • Alejandro Cevallos, Coordinador del Museo de la Ciudad, Quito-Equador.
  • Andrea de Pascual, educadora i investigadora, membre de Pedagogías invisibles, Madrid.
  • Aurea Ortiz, Historiadora de l’art, investigadora en la Filmoteca de València i docent a la Universitat de València.
  • Belen Sola. Directora del departament d’Educació i Acció Cultural del MUSAC. LAAV_ Laboratori d’antropologia audiovisual experimental.
  • Carlos Almela, responsable del programa d’Art Ciutadà en la Fundació Daniel y Nina Carasso.
  • Chus Domínguez. Productor i Cineasta. LAAV_, Laboratori d’antropologia audiovisual experimental.
  • Clara Boj, Artista, investigadora cultural i docent a la Universitat Politècnica de València.
  • Cristian Añó, Membre de Sinapsi, col·lectiu que impulsa pràctiques i processos col·laboratius en la intersecció art, educació i comunitat. Editor de Poliédrica.cat.
  • Costa Badia, artista i mediadora cultural tolida especialitzada en diversitat funcional, Madrid.
  • Desmusea, col·lectiu artístic i de mediació cultural sobre projectes digitals format per Clara Harguindey i Daniel Pecharromán, Madrid.
  • Dolors Juarez, membre i co-directora d’Experimentem amb l’art.
  • Emiel Heijnen, professor a l’Escola d’Arts d’Amsterdam.
  • Ester Alba, Historiadora de l’art, Vicerectora de Cultura de la Universitat de València.
  • Eva García, consultora de projectes artístics comunitaris, comissària del programa Art i Part de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.
  • Eva Morales, artista, art-educadora i membre del col·lectiu Pedagogías Invisibles.
  • Felipe Jerez Moliner, professor d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Irene Ballester Buigues, Historiadora de l’Art, docent a la Universitat de València.
  • Jaime Ortega, impressor i editor en Per(r)ucho Risograph.
  • Jaron Rowan, investigador cultural. Coordinador d’investigació d’UDR- BAU.
  • Javier Rodrigo, investigador cultural, creador del programa Transductors.
  • Jodie Dinapoli, educadora de museus, València.
  • Johanna Palmeyro, Arteducadora i artivista que explora la intersecció entre art, educació, cultura popular, feminisme i accessibilitat.
  • Jordi Ferreiro, artista i educador.
  • Jose Campos, Responsable de Mediació i Educació del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.
  • José Luis Pérez Pont, crític d’art, comissari independent, advocat i exdirector Gerent CMCV-CCCC.
  • Laia Colell i Nuria Aidelman, responsables de bao a qu, Barcelona.
  • Lluc Mayol, activista, mediador cultural, València.
  • Lloes Janssen i Hilde van der Heiden, educadores en Van Abbe Museum, Eindhoven.
  • Luis Camnitzer, artista, docent i teòric, els Estats Units.
  • Luis Vives-Ferrándiz, professor d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • María Acaso, investigadora en art i educació, Cap de l’Àrea d’Educació del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
  • María Dolores Pitarch Garrido, professora de Geografia Humana de la Universitat de València.
  • María Jesús Martínez Usurralde, professora d’Educació comparada i Història de l’Educació de la Universitat de València.
  • Marisa Vázquez de Ágredos, professora d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Marta Pérez Soria, Tècnica jurídica-administradora CMCV.
  • Mireia Ferrer Álvarez, professora d’Història de l’Art de la Universitat de València.
  • Mónica Hoff, artista, educadora i investigadora, el Brasil.
  • Nora Sternfeld, comissària i art educadora, professora de comissariat i mediació en l’Aalto University d’Hèlsinki.
  • Núria Enguita, directora de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM).
  • Oriol Fontdevila, crític i comissari d’art, co-director de la Sala d’Art Jove, Barcelona.
  • Pablo Martínez, responsable de programes públics del MACBA, Barcelona.
  • Pascal Gielen, professor de sociologia cultural en l’Antwerpen Research Institute for the Arts, Bèlgica.
  • Pau Waelder, comissari i crític d’art especialitzat en nous mitjans.
  • Pepa Ortiz, Docent en Educació Secundària i assessora de l’àrea d’Arts plàstiques, visuals i audiovisuals en el CEFIRE específic d’àmbit artístic-expressiu (Conselleria d’Educació, Generalitat Valenciana).
  • Ramón Parramón, Director d’Idensitat i director artístic del Centre d’Art Contemporani de Vic.
  • Roser Colomar Palazon, gestora cultural independent i coordinadora del Programa Cultura Resident CMCV.
  • Sara Torres Vega, artista, educadora i investigadora. Docent en la UCM i col·laboradora de la plataforma MAR, Madrid.
  • Sonia Martínez, directora adjunta del IVAM.
  • Teresa Marín, professora de Belles arts en la Facultat de Belles arts d’Altea – Universitat Miguel Hernández d’Elx.
  • Yoeri Meessen, Cap d’educació i interpretació en Museum Boijmans Van Beuningen – Rotterdam.

Direcció:

  • Clara Boj
    Artista, investigadora i docent en la Universitat Politècnica de València
  • Ester Alba
    Professora d’Història de l’Art de la Universitat de València
  • José Campos
    Coordinador d’educació i mediació del CMCV

 

Claustre:

  • Clara Boj
    Artista, investigadora i docent en la Universitat Politècnica de València
  • Maria Acaso
    Jefa del Àrea d’Educació del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia
  • Ramón Parramón
    Director d’Idensitat
  • Yoeri Meessen
    Cap d’educació i interpretació en Museum Boijmans Van Beuningen – Rotterdam
  • José Luis Pérez Pont
    Director Gerent CMCV

Curs acadèmic:

Curs 2023/2024

 

Tipus de curs:

Màster de Formació Permanent PERMEA. Programa Experimental de Mediació i Educació a través de l’Art

 

Modalitat:

Presencial

 

Organitza:

Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València i Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

 

Horari i lloc:

Període docent: d’octubre de 2023 a juny de 2024. Sessions de dimecres a divendres de 16:00 a 20:30 hores al Centre del Carme Cultura Contemporània de València.

 

Defensa de Treball Fi de Màster:

desembre 2024

 

Pràctiques a realitzar:

entre gener 2024 i desembre 2024

 

A qui va dirigit:

Llicenciats/des i graduats/des en Belles arts, Història de l’Art, Pedagogia i graduats d’altres disciplines interessats en les connexions art i educació, professionals de l’educació en museus, l’educació formal i no formal i els projectes comunitaris.

 

Idiomes:

Castellà/Anglés

La docència així com la lectura de textos es realitzarà en castellà i anglés indistintament. És necessari un nivell de comprensió oral i de lectura adequat però no es requereix certificat oficial.

 

Informació:

Enllaç: http://postgrado.adeit-uv.es/permea

Tel. 96 192 26 44 / 96 315 20 24

E-mail: permea@consorcidemuseus.es

Matrícula:

1.800 €. Preu reduït per la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

Preu original 6.000€

Opció de sol·licitar les ajudes Complemento Directo d’hablarenarte i de la Fundación Daniel y Nina Carasso.

 

Nombre de crèdits:

60.00 Crèdits ECTS

El primer període de preinscripció estarà obert fins al 15 de maig de 2023 i es realitzarà emplenant el formulari d’inscripció ADEIT

El segon període de preinscripció estarà obert fins al 15 de juliol de 2023.

El tercer període de presincripció estarà obert fin al 30 de setembre de 2023.

S’haurà d’adjuntar en el mateix un CV (en format PDF) i un vídeo de màxim 2 minuts responent a les següents preguntes:

Què és per a tu la mediació?

Per què t’interessa realitzar aquest programa?

Què penses que pots aportar?

 

Enviar a informacion@adeituv.es

Tel. 96 160 30 00

Textos Permeables

Els seminaris i jornades Permea Obert actuen com línies d’intensitat a través de les quals aprofundir en temes que travessen el programa i obrir els processos de reflexió del màster al públic en general.

EXPERIMENTACIONS EN MEDIACIÓ

28 de gener, 25 de febrer, 25 de març, 29 d’abril i 27 de maig de 2023

Més informació

 

HACKATHON DE MEDIACIÓ. PERMEA OBERT

3 i 4 de desembre de 2023

Més informació

 

PERMEA OBERT: JOHANNA PALMEYRO (MOVIMIENTO JUSTICIA MUSEAL)

15 de febrer de 2023 

Més informació

 

PERMEA OBERT. MÔNICA HOFF 

19 d’octubre de 2022

Més informació

 

PERMEA OBERT. JORNADES SOBRE EDUCACIÓ I MUSEUS AMB ANA MORENO REBORDINOS I ROSER SANJUAN

12 de novembre de 2022

Més informació

 

HACKATHON DE MEDIACIÓ

23, 24 i 25 de novembre de 2021

Descarregar ací

 

CURRICULO RE-MIX. JORNADES SOBRE LA RELACIÓ ART-ESCOLA-MUSEU

15 i 16 de febrer de 2019

Descarregar ací

 

COM DIR NOSALTRES?

31 de maig i 1 de juny de 2019

Descarregar ací

Permea, Programa Experimental de Mediación i Educación a través de l’Art, és un programa formatiu de màster desenvolupat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana al costat de la Universitat de València que va iniciar la seua marxa en el curs 2018/19.

 

Descarregar ‘Textos Permeables #1’

Aquesta publicació recull algunes de les cartes que diferents professionals van intercanviar amb els estudiants des de l’inici del confinament al març de 2020 així com una selecció de les accions i experiències pràctiques dutes a terme durant els últims dos anys. Igual que el programa de Permea, aquesta publicació es construeix de manera fluida i permeable a les idees i esdeveniments que entorn de les pràctiques artístiques, la mediació i les institucions culturals s’estan desenvolupant en altres contextos, per a formar part d’una conversa expandida sobre els models culturals per vindre.

Descarregar ‘Textos Permeables #0’

Aquesta publicació recull algunes de les cartes que diferents professionals van intercanviar amb els estudiants des de l’inici del confinament al març de 2020 així com una selecció de les accions i experiències pràctiques dutes a terme durant els últims dos anys. Igual que el programa de Permea, aquesta publicació es construeix de manera fluida i permeable a les idees i esdeveniments que entorn de les pràctiques artístiques, la mediació i les institucions culturals s’estan desenvolupant en altres contextos, per a formar part d’una conversa expandida sobre els models culturals per vindre.

Ràdio Permea és un dispositiu d’aprenentatge i espai de trobada que funciona com a ressò de les veus que habiten l’aula.

El curs 2023/24 (sexta edició) comencem la marxa de Ràdio Permea, una ferramenta de reflexió compartida sobre els textos, projectes i preguntes que construïxen el programa de Permea.

 

Episodi 0. Llavors

Recordes una experiència significativa en un museu o centre d’art? I a l’escola? Com afrontem l’aprenentatge? Cal desaprendre per a poder aprendre? Com es desaprén?

https://go.ivoox.com/rf/121519090

 

Episodi 1.  Prendre posició

Què és la mediació? És necessari un mediador per a visitar un museu? Què és l’educació en els museus? De què servix la memòria històrica? Com es tracta la memòria històrica en diferents territoris? Què ens fa sentir?

https://go.ivoox.com/rf/125837728

El treball fi de màster és un projecte personal i autònom que s’orienta principalment al disseny i desenvolupament d’un projecte real en l’àmbit de la mediació i l’educació a través de l’art que de compte dels coneixements adquirits al llarg del programa d’estudis.

 

Per a la consulta tant en línia com física dels treballs, pots escriure a permea@consorcidemuseus.es

 

1ª edició. Curs 2018 – 2019

  • ¿Cuándo fue la última vez que dibujaste? El dibujo como vínculo social, 2020, Martín López Lam
  • #Modos de ver, modos de hacer. Un proyecto de mediación artística basado en la observación consciente, 2019, Patricia Miró
  • A contratiempo. Propuestas artístico-educativas para la divulgación de la memoria democrática a través de la literatura en un contexto escolar, 2020, Quique Arenas Cortés
  • Análisis desde el malestar. Ventanas a la mediación, en el arte y la educación, 2020, Mar Dols
  • Artis factus y sombras. Una aproximación teórico-performativa a la función ritual del arte desde el arte contemporáneo, 2020, Elena Medina Gil
  • Ciborgs sin huella. Una experiencia de mediación artística en torno al género en second life, 2020, Tomás Hernández Espinalt
  • Conflict-based Socially Engaged Art (SEEA): A critical review if SEA throught militant theory and praxis, 2020, Dimitrios Tzikopoulos.
  • Comisariado pedagógico: una posición entre la mediación y la curaduría. desarrollo y análisis de la exposición DNI, 2020, Lidia Tormo Costabella
  • Escrito sobre escritos: una investigación sobre la educación en museos, 2020, John Mario Céspedes Escobar
  • El almuerzo, 2019, Alba Cacheda
  • Habitar la resistencia, 2020, Anna Peris Tierno
  • La ruptura de una mirada unidireccional, 2020, Isabel Puig Mir
  • Mediación afectiva en museos, 2020, Lucía Fuentes Jerez
  • Pieza 19. Arte contemporáneo de la Generalitat Valenciana, 2019, Jorge Pisa Prats
  • Resistències artístiques: un espai híbrid entre l’escola (educació) i el museu (art), 2020, Neus Lozano Sanfèlix
  • Una estrategia hacia la inclusión: Club de bordado feminista, 2020, Patricia Chamorro Cobo.
  • Un acercamiento a la controversia para redescubrirnos. Mediación feminista a través del proceso artístico, 2020, Laura José Iserte

 

2ª edició. Curs 2019 – 2020

  • ¿Cómo las artes en la escuela?. Una propuesta metodológica para desarrollar el pensamiento lateral y el humor mediante el hábito del cuento, 2021, María Español
  • A la fresca! Prácticas culturales desde el feminismo y la ruralidad, 2021, Miriam Chiva Celades
  • Con postales y a lo loco, 2021, Soraya Molina Ramos
  • Cuadernos de mediación cultural. Proyecto para la creación de una publicación-archivo de pensamiento relacional y transversal sobre la mediación cultural dentro del territorio valenciano, 2021, Conxeta Vivó de Soto
  • Danzar la escuela, 2021, Marta García Navarro
  • De chichas y guarapos. Una propuesta de afectación para imágenes no mediadas, 2021, Lennyn Santacruz Vega.
  • El museo que cupo en un m2. Hacia una participación desde lo poético, 2021, Virginia Alonso Llopis
  • Fermentos unidos, 2021, Diego García Martinez
  • Hacía una cultura táctil. Tácticas transversales locales, para afectar futuros desde lo lúdico. Colectivo Pool Jazz, 2021, Joana Mollà Hinarejos.
  • La cultura visual en el aula – identidad, co-creación y nuevos imaginarios, 2021, Alma Azagra Solano
  • La bella ignorancia, un documental sobre mediación, 2021, Rodrigo Alberto Hernández Cuellar
  • No tocar. Un proyecto de mediación artística con personas sordociegas, ciegas y con deficiencia visual, 2021, Carolina Fernández Moreno
  • PCICLAJE: Reinventarse como artista educadora camino a la sostenibilidad, 2021, Laura Liz Echenique
  • Perspectiva procesual para un programa de mediación, 2021, Álvaro Martín de Ruedas Holgado
  • Salvaguárdame: Un paso para pensar el giro patrimonial, 2021, Francisca Javiera Soto Martínez
  • Una ficción colectiva. Escenificación de una fiesta popular y participativa, 2021, Felipe Cortés
  • Voces que cuidan. Archivo sonoro de las trabajadoras del hogar y los cuidados, 2021, Elena Sanmartín Hernández

 

3ª edició. Curs 2020 – 2021

  • Comboi, 2021, Esperanza Simón Aguado
  • Del aula a @mercadillodelamor. Laboratorio de afectos, violencias y otras alternativas a la construcción de vínculos amorosos a través de dispositivos contemporáneos, 2021, Olaia Pérez Marchán
  • PA’ FUERA: la culpa es impuesta, 2021, José Luis Gonzalez Otero
  • Estructuras de apropiación. Una idea de espacio residual, 2021, Joana de Carvalho
  • The little yellow circle: Families as mediators and children’s picture book as a mediation tool, 2021, Tania Melis Bahar Damar
  • Aquello que no se ve. Taller de mediación artística, 2021, Elena Catalán Fibla
  • Hipocresía, no sobrevalores la verdad, 2021, Laura Ortiz Clerig
  • Antídoto o resignación. Una reflexión sobre el fracaso escolar, causas, consecuencias y posibles soluciones, 2021, Rosario Muñoz Soriano
  • La rambla intermitent: Proyecto colaborativo para reapropiarse de la mirada hacia el paisaje, 2021, Sofía Stivani
  • Programa de inclusión PSIQUE: Actividades artísticas para un colectivo invisibilizado, 2021, Alba Ros
  • Espacios nómadas. Reflexiones en torno a los espacios escolares en transformación, 2022, Andrea Castillo
  • L’expressió artística en temps de confinament, 2022, Honorat Machuet
  • ¿Quién cuida a los cuidadores?, 2022, Isabel Andreu Capó
  • La fotografía compartida un proyecto artístico colaborativo, 2022, Javier Cruzado

 

4ª edició. Curs 2021 – 2022

  • Un proyecto colectivo como práctica de resistencia, 2023, Marina Incertis García
  • Procesos artísticos comunitarios con personas mayores, 2022, Nuria Altea Estellés
  • Aula de ecoarte/arte para el cambio. Artivismo participativo para la transformación social, 2023, Marco Ranieri
  • El barrio en el centro. Aportes para un nuevo -o distinto- habitar, 2022, Mariana Kaplan Castro
  • El paisaje sonoro. Escuchando al CCCC, 2023, Sofia Ortiz García
  • Esto es una pregunta de examen. Espacio escolar a través de la práctica performativa, 2022, Amparo Pastor
  • La sole col·lectiva. Col·lectiu de satisfacció artística, 2022, Paula Guardiola
  • Las problemáticas del archivo en los departamentos de educación en museos de arte. Gira: un caso de estudio en el museo Reina Sofía (2019-2024), 2023, Violeta Montiel
  • MARRÓN. Mediadoras Artísticas Rioplatenses t evaluaciÓN, 2022, Laura Martínez Bigozzi
  • Memòries íntimes, espais compartits, 2022, Irene Verdeguer
  • Paramuseo del amor. Estudio y creación de procesos culturales entorno al amor, 2022, Lucía Ginés
  • Queratina, 2023, Carmen Arilla Gella
  • Tejiendo memorias, 2022, Mar Lucia Mata Ramón

 

5ª edició. Curs 2022 – 2023

  • ¿Hacemos un fanzine? Proceso de mediación en el Centro Municipal de Juventud Grau-Port, 2023, Celia Segarra
  • Cuerpo en Acción: videodanza participativo en Kumwenya Eco-School, 2023, Sandra Fernández Blanco
  • El interminable encantamiento de los cuentos. Memorias de historias ilustradas en el museo, 2023, Gloria Ballini
  • Horizontes de posibilidad del museo como espacio de disidencia epistémica, 2023, Sara Fornés y Patricia Ferragud
  • La Cuerpa. Reflexiones sobre el origen femenino, 2023, Andrea Restrepo
  • Ojos en los dedos: Participación y protagonismo de las primeras infancias en museos y espacios culturales a través de experiencias artísticas contemporáneas, 2023, Natalie Sève Flaten
  • Pensamiento corporizado. Prácticas de mediación comunitaria en torno al ecofeminismo, 2023, Silvia Sánchez Ruiz.
  • Pico 3-0 Afectos, Adolescencia y zines, 2023, María Céspedes Díaz
  • Si les parets parlaren. Mediar la memoria oral del CCCC, 2023, María Inmaculada Ferri Sanz
  • Wawas en el museo. Espacios expositivos accesibles para la primera infancia, 2023, Maria Esteller Miralles