VICENT ORTS. L’OBJECTE JA ESTAVA ALLÍ
Cultura Resident. Convocatòria de residència internacional en col·laboració amb Meet Factory, Praga 2022
Lloc: Meet Factory, Praga
Duració: setembre – novembre 2022
Més informació Vicent Orts Ros
Més informació bases de la Convocatòria 2022. Programa amb Meet Factory / Praga
Veure video Open Studio 2022. Vicent Orts

RESUM DEL PROJECTE
L’objecte ja estava allí és un projecte que busca generar un debat sobre la temporalitat dels materials, el que fem amb ells i com ho fem, mitjançant la sostenibilitat i el treball amb allò preexistent, prenent com a referència el concepte introduït pels arquitectes francesos Lacaton & Vassal, Never Demolish, i seguint el camí lògic de la pròpia practica personal desenvolupada fins ara.
L’actual situació geopolítica ha derivat, entre altres coses, en una crisi de matèries primeres i un desabastiment de materials, fets que demanen una reflexió sobre l’ús dels recursos materials i la deslocalització de la producció, obligant a buscar un canvi en els hàbits de consum, ja que ens trobem en el moment de la història on cada ser humà acumula major quantitat de béns, béns que cal produir, transportar i rebutjar.
La mateixa naturalesa proactiva de la Meet Factory de Praga, genera al seu interior un trànsit de centenars d’artistes mitjançant residències, exposicions, concerts, obres de teatre, cursos o simplement oci, accions efímeres amb matèria residual perpetua. Prenent aquest context com punt de partida, extrapolable a tantes situacions actuals, s’elaborarà una anàlisi formal sobre el final del camí que recorren els materials generats anteriorment a la institució, obrint un diàleg al voltant de la sostenibilitat, l’aprofitament dels recursos i el consumisme.
Conseqüent amb la formació personal com a enginyer en disseny industrial, s’efectuarà una aproximació lateral a la pràctica artística, posicionant així l’objecte industrial a l’altura d’obra d’art per a transmetre el missatge desitjat. Així, idees com la funcionalitat i durabilitat de l’obra passen a situar-se a un pla principal, abordant les propietats dels materials i l’eficiència dels processos de fabricació des d’un punt de vista tècnic.
Amb tot i això, L’objecte ja estava allí, es materialitzarà amb una sèrie de mobiliari escultòric fabricat a partir dels materials en desús presents a la Meet Factory que anteriorment han format part d’altres accions dintre de l’institució, amb l’objectiu de crear alhora una obra funcional i artistica.
AUTORIA
Vicent Orts (Vinalesa, 1995) és graduat en Enginyeria en Disseny Industrial I Desenvolupament de Productes per la Universitat Jaume I de Castelló. Professionalment, ha format part de diferents equips de disseny tant a escala nacional com internacional i ,paral·lelament, ha desenvolupat la seua pràctica personal, instal·lant en 2022, el seu propi estudi.
La seua pràctica es basa el treball amb allò preexistent on busca generar un debat sobre la temporalitat dels materials, el que fem amb ells i com ho fem, abordant les seues propietats i l’eficiència dels processos de fabricació des d’un punt de vista tècnic. Així, evita el consum de nova matèria primera i aprofita els recursos locals disponibles per a generar nous objectes funcionals vinculats amb el context.
