EL HUECO (FRANCISCA SOTO, CAROLINA FERNÁNDEZ Y ÁLVARO MARTÍN DE RUEDAS)

Cultura Resident mediació cultural 2020

Centre del Carme Cultura Contemporània

Setembre 2020 –  febrer 2021

Vídeo de presentació

Galeria d’imatges

RESUM DEL PROJECTE

Els barris estan plens de senyals. Unes ens mostren maneres de circular. Altres posen en valor el patrimoni cultural o arquitectònic dels mateixos, però… Podem marcar l’absència que va deixar un xicotet negoci popular al barri, o l’espai on es sortia a conversar “a la fresca”? És possible demarcar buits que ens permeten reivindicar records?

El Hueco és un projecte de mediació i creació col·laborativa en què treballarem al costat dels veïns i veïnes de barri del Carme per poder identificar aquells espais que van tindre usos determinats i que només queden en la memòria col·lectiva local. Volem descobrir al seu costat aquestes absències i significar quatre d’elles mitjançant una intervenció en el sòl que delimite l’espai que alguna vegada van ocupar. Significar el buit d’aquestes absències com a forma de construir memòria viva amb presència al lloc. Donar sentit de patrimoni als records.

El projecte treballa en la idea de creació al costat dels habitants del Carme una nova senyalètica urbana que funcione no només com una intervenció artística del lloc, si no com a plataforma de mediació que permeta establir recorreguts i fomentar diàlegs.

AUTORIA
Som un equip format per tres artistes i educadores amb pràctiques que pivoten al voltant de la conservació de el patrimoni, la producció artística contemporània i els processos de mediació participativa.

Carolina Fernández (Albacete) Llicenciada en Història de l’art per la Universitat Complutense de Madrid. Màster d’Artteràpia de la Universitat Politècnica de València. Alumna durant 6 anys del Taller de Producció Teatral de la mateixa universitat, de què també es nodreix per articular la seua pràctica professional. Formada com a mediadora comunicativa, fa servir la Llengua de Signes Espanyola així com diferents sistemes de comunicació. Cofundadora de l’Associació Valenciana d’Artteràpia que treballa per la promoció d’aquesta disciplina en àmbit nacional. Els seus interessos principals se centren en la relació entre els processos artístics i l’educació amb diferents col·lectius socials, així com la inclusió de persones amb diversitat funcional en l’àmbit cultural. Cursant el Programa Experimental de mediació artística i educació PERMEA.

Francisca Javiera Soto Martínez (Santiago de Xile) Restauradora i Educadora xilena establerta a València. Llicenciada en Belles Arts esment Patrimoni cultural material i Llicenciada en Pedagogia de la Pontifícia Universitat Catòlica de Xile, Màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals a la Universitat Politècnica de València i cursant el Programa Experimental de mediació artística i educació de la Universitat de València i Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana PERMEA. Ha treballat en projectes que aborden temàtiques socials a través de l’art amb grups veïnals, col·lectius skaters, i nens, nenes i adolescents amb conductes infractores de llei. Actualment, es troba interessada en les maneres d’abordar la conservació preventiva de el patrimoni, al museu, a través de la mediació i educació.

Álvaro Martín de Ruedas (Madrid) Artista graduat en Belles Arts a la Universitat Complutense de Madrid, actualment afincat a València cursant el màster PERMEA de mediació i educació a través de l’art.Desenvolupa les seues pràctiques a la bisectriu entre art i educació, amb interessos que orbiten al voltant de la cultura popular, l’art post-internet i els processos de mediació entesos com a pràctiques artístiques autònomes. Investiga friccions artístiques en àmbits com les xarxes socials, la ficció o el videojoc.Ha desenvolupat projectes per a institucions culturals com MNCARS o Matadero Madrid i treballat en projectes de mediació en llocs com CentroCentro Institut Cervantes al costat de col·lectius com Pedagogias Invisibles.