ASSOCIACIÓ ALMÁCIGA. HIVERNACLE D’INNOVACIÓ SOCIOCULTURAL. MORADAS TEXTILES PARA LA TRANSICIÓN DE DUELOS MIGRATORIOS

Cultura Resident mediació cultural 2021

CCCC Centre del Carme Cultura Contemporània

Setembre – març 2022

Més informació Almáciga

Més informació bases de la Convocatòria 2021. Residències de Mediació / València

Vídeo Open Studios 2021. Asociación Almáciga ‘Moradas textiles para la transición de duelos migratorios’

RESUM DEL PROJECTE

Amb aquest projecte proposem visibilitzar i donar recer a narratives que vivim les persones migrants després de llargs períodes d’absència dels nostres territoris d’origen, processos que repercuteixen en la incessant construcció identitària i la importància de la qual s’ha accentuat amb la pandèmia del coronavirus al no poder acompanyar, cuidar o acomiadar als nostres èssers estimats. És per aquesta raó que busquem generar un espai de trobada per a la reflexió entorn de la condició de persona migrant, la posada en comú de sabers altres corresponents a cosmovisions no hegemòniques, així com per al desenvolupament creatiu amb tècniques tèxtils i artístiques, concebent l’art com a eina terapèutica.

El projecte consistirà en la realització del ‘Taller Duel Migratori’, consistent en la posada en comú de les nostres experiències migratòries mitjançant una dinàmica centrada en qüestionaments, els quals generaran processos de reflexió i evidenciaran problemàtiques íntimes que interpel·len el teixit social. Compartirem vivències i diàlegs sobre el nostre duel migratori, sent protagonistes les pròpies persones participants, els qui trobaran un espai d’acompanyament, participació i canalització d’aquestes experiències migratòries tant personals, com a comunes.

També es desenvoluparà el ‘Taller d’Art Tèxtil’ on es facilitaran tècniques com el brodat o costura, generant instàncies per a confeccionar diferents obres que expressen identitat, experiències i processos significants de la biografia de cada participant. Abordarem els conceptes d’estatge i animita (memorial mortuori, tradició popular xilena), buscant desenvolupar mitjançant tècniques tèxtils una nova llar per a aquesta identitat reconstruïda des del sargir que evidencia fissures, però que es recompon mitjançant l’entramat de fils de la memòria. Tindrem com a referents la producció tèxtil de cultures de Abya-Yala que confeccionen obres amb tècniques tèxtils que són després utilitzats en diverses cerimònies identitàries (per exemple, els falsos caps tèxtils de Paracas, nines funeràries Chancay, ‘trariwe’ o faixes maputxes, ‘taris’ o mantes aymaras, entre altres).

El projecte culminarà amb l’exposició d’estatges tèxtils creats durant aquest projecte en el CCCC, significant al museu com a lloc d’acolliment per a la realitat migrant, generant un diàleg públic que problematiza des de la sensibilitat artística i terapèutica la inclusió real i acollidora de les persones migrants.

ACTIVITATS EN EL MARC DE LA RESIDÈNCIA

7, 14, 21 i 28 de novembre i 5 de desembre de 2021, Taller de reflexió i producció tèxtil al voltant d’experiències migratories ‘Moradas textiles para la transición de duelos migratorios’

5 de febrer de 2022, Taller ‘teixint xarxes’

12 de febrer de 2022, Jornada intensiva de reflexió i creació tèxtil al voltant d’experiències migratòries

AUTORIA

L’Associació Almáciga Invernadero de Innovación Sociocultural, integrada per Gabriela Rivera Estel, Nuria Sofía González Tugas, Ximena Pardo Fuentes, Javier Busturia Cerezo i Salvador Troncoso Curivil, és una agrupació que treballa en el camp de l’educació artística, l’artteràpia, la mediació, el treball social i la gestió cultural. Naix a partir de la col·lectiva ‘Zurcidoras del Sud’, dones artistes i treballadores socials xilenes residents a València, que han conjuminat forces per a reivindicar el concepte tèxtil de sargir com a acte de reparació que estén la seua capacitat cap a altres contextos que requereixen la pràctica de recompondre, és a dir, de l’exercici constant de la resiliència, extrapolant aquest concepte cap a la reparació d’experiències biogràfiques, mitjançant la seua exteriorització i posterior transformació en un procés creatiu i guaridor.