Educació

MARIANA KAPLAN CASTRO, VIOLETA MONTIEL I LAURA MARTÍNEZ BIGOZZI. CUERPOCUERPO

 

Cultura Resident mediació cultural 2022

CCCC Centre del Carme Cultura Contemporània

Setembre 2022 – gener 2023

Més informació bases de la Convocatòria 2022. Convocatòria de Residències de Gestió Cultural

Vídeo Open Studios 2022. Cuerpocuerpo (Mariana Kaplan Castro, Violeta Montiel, Laura Martínez Bigozzi)

 

 

RESUM DEL PROJECTE

cuerpocuerpo és un projecte artístic i de mediació cultural que cerca investigar i reflexionar a partir del cos des de la pluralitat, diversitat i intergeneracionalitat. Gira al voltant de la necessitat de tornar a situar-nos al cos i l’espai post pandèmics, i sobre la possibilitat de reflexionar i crear vincles afectius a través d’ells.

Les relacions amb el nostre cos i entre les persones van patir transformacions fonamentals durant la pandèmia, així com la relació amb lespai públic i el privat. En un termini molt curt de temps, desaprenem hàbits i n’incorporem d’altres per força, com maneres d’evitar-nos o noves formes de (no) contacte físic. Actualment, algunes de les maneres anteriors de vincular-nos ⎼encara que inevitablement transformats⎼ s’han anat recuperant. Per això creiem que és un moment propici per reflexionar sobre aquests aspectes.

A les diferents sessions vam convocar persones diverses en edat i cossos que compartien un interès comú a investigar amb i des del cos. Pensant en formats que convidessin a aquest tipus d’exploració, va sorgir la idea de “Llegiu les instruccions i consulteu el vostre cos”, una sèrie d’accions en què ens servim d’un “Manual d’ús” -similar a un prospecte- i de unes “instruccions” com a propostes, per generar un imaginari ficcional que ens va permetre obrir l’experimentació de manera lúdica i dinàmica. En aquestes sessions era molt important poder prestar-se a fer alguna cosa no habitual (rebre una instrucció i provar-la) així com consultar el cos, és a dir, preguntar-se ‘puc fer això? m’incomoda? em diverteix?’

Primer intentem focalitzar al cos íntim, entenent que íntim no és sinònim de solipsisme i tampoc necessàriament d’individualitat. Després, ens preguntem sobre què és un cos col·lectiu, juntament amb una major implicació dels participants i tractant de compondre quines eren les nostres necessitats com a cos grupal. Finalment –i per acumulació de l’anterior– vam decidir sortir a l’espai públic per continuar investigant-nos però aquesta vegada exposats a la mirada aliena, treballant qüestions com l’exposició, la vergonya i la sustentació i suport grupal.

En aquest sentit, al llarg d’aquest recorregut, vam poder observar que moltes vegades posar els cossos en moviment d’una manera no productiva (en termes neoliberals) a l’espai públic (ja sigui el CCCC o el carrer) genera incomoditats. Creiem que el desafiament està posat a escoltar aquestes sensacions i intentar entendre-les dins aquest context de constant exigència.

 

ACTIVITATS EN EL MARC DEL PROJECTE

15 d’octubre, ‘Llija les instruccions i consulte al seu cos’

12 de novembre. ‘Llija les instruccions i consulte al seu cos II’

30 de novembre, ‘Llija les instruccions i consulte al seu cos III’

 

AUTORIA

Mariana Kaplan Castro, Violeta Montiel y Laura Martínez Bigozzi desenvolupen la seua carrera professional dins del camp de les arts i l’educació en museus i institucions educatives de l’Uruguai i l’Argentina. Es coneixen realitzant el màster PERMEA de Mediació Cultural i Educació a través de l’Art, i conformen una col·lectiva entorn de l’encreuament de pràctiques en les arts visuals, la dansa contemporània, la filosofia i l’educació.

Juntes dissenyen i desenvolupen mediacions en el Centre del Carmen Cultura Contemporània en les quals proposen l’activació de sentits i la reflexió sobre la diversitat de cossos i noves maneres d’habitar l’espai públic, alhora que proposen investigacions entorn d’aqueixes temàtiques i a les metodologies d’avaluació en l’educació en museus. Els seus interessos conflueixen en l’activació d’experiències artístic-educatives per a la construcció d’una ciutadania crítica i participativa.