Educació

Projecte seleccionat en la convocatòria CoSSos. Comunitats de sabers subalterns

De juliol a octubre de 2022

Organitza : Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana

Conceptes clau: agroecologia, ecoarte, art col·laboratiu, educació ambiental, sentipensar, horta, ecoansietat, aprenentatge cooperatiu, aprenentatge basat en el lloc (Plau-based Learning)

Col·lectius que participen: L’Alter de Vorasenda, Justicia Alimentaria i Xarxa d’Escoles per l’Horta

Més informació projecte Agrodiversitat

Més informació Viridian Ecoart

Instagram: @colectivo_viridian

Vimeo Colectivo Viridian

RESUM DEL PROJECTE

El projecte Agroversitat pretén iniciar i acompanyar processos artístics i pedagògics intergeneracionals relacionats amb temàtiques com l’ús de la terra, l’agroecologia, l’educació ambiental i la transformació ecosocial. Amb això pretén visibilitzar els sabers situats de l’horta valenciana històricament marginats enfront de la cultura urbana i reivindicar l’entorn rural com ‘locus’ de producció cultural i creativitat. La proposta adopta un enfocament procesual centrant-se sobretot en el cultiu de processos col·lectius de diàleg, construcció i difusió de coneixements.

Les activitats previstes s’estructuren en trobades periòdiques realitzades en Carpesa (València) al llarg de 2022. El disseny de la proposta sorgeix dels i les agents participants mitjançant fórmules d’art col·laboratiu amb l’objectiu principal d’elaborar nous relats que puguen contribuir a qüestionar els discursos hegemònics i a desenvolupar estratègies de resiliència local. Les diferents sessions tenen un enfocament experiencial basat en dinàmiques interactives i tallers sensorials combinats amb espais de reflexió i intercanvi, a fi d’explorar i compartir no sols idees i reflexions, sinó també sensacions, emocions i afectes.

ACTIVITATS EN EL MARC DEL PROJECTE

2 d’octubre i 5 de novembre de 2022, Agroversitat. Laboratori d’art, agroecologia i pedagogies crítiques

20 i 27 de novembre de 2022, Agroversitat. Laboratori d’art, agroecologia i pedagogies crítiques II

18 de desembre de 2022, Agroversitat. Laboratori d’art, agroecologia i pedagogies crítiques III

26 de febrer de 2023, Presentació de resultats ‘Agroversitat. Laboratori d’art, agroecologia i pedagogies crítiques’

AUTORIA

VIRIDIAN és un col·lectiu artístic format per Estela de Fruits i Chiara Sgaramella. Treballen des d’un enfocament híbrid, combinant la creació artística amb la investigació, la pedagogia i la gestió cultural per a abordar qüestions relacionades amb la crisi ecosocial contemporània. Conceben l’art com un territori de resistència en el qual construir sensibilitats alternatives a partir d’una reflexió crítica sobre l’actual model econòmic i cultural. Aborden cada projecte amb la intenció de visibilitzar problemàtiques específiques des de la complexitat dels seus matisos. És per això que les seues propostes sovint presenten una vocació col·laborativa, articulant diferents sabers que s’entrecreuen donant lloc a noves fórmules i plantejaments. Aquesta interacció els permet transitar amb naturalitat entre àmbits molt diferents, per a connectar coneixements, estratègies i metodologies de manera transdisciplinar.