Educació

AKANA COLECTIVO AGROAFECTIVO. LABORATORI PERIFÈRIC EXPERIMENTAL

Cossos. Comunitats de sabers subalterns

 

Setembre 2020 – Febrer 2021

AKANA COLECTIVO AGROAFECTIVO

 

Resum del projecte:

“Gràcies a l’Agri-Cultura s’han domesticat els llocs. Domesticar

entés com a “crear vincles” (Saint-Exupèry, 1953), i això representa

que aquells llocs han esdevingut espais per a habitar, llocs

domesticats que ja no seran iguals als altres. Seran, d’ara endavant,

llocs únics: llars on resoldre l’existència humana.”1.

Omar Felipe Giraldo. Polis Revista Latinoamérica. Núm. 34, 2013.

Aquest projecte sorgeix en el context de l’Horta valenciana i busca activar un exercici de pensar fent, de qüestionar-nos col·lectivament, per a generar intercanvis, reflexions i noves perspectives. Rastrejar la significança que té cultivar la terra i les relacions que s’hi donen, per als qui la treballen. Proposem fer col·laborativament des de la pràctica artística un “Laboratori experimental de pràctiques agroafectives”, amb la intenció de crear conjuntament un “diccionari audiovisual” que responga a les característiques i els interessos que sorgisquen dels encreuaments d’experiències rellevades a l’Horta.

La nostra pròpia pràctica en el col·lectiu agroafectiu AKANA, ens porta a entendre els horts i els cultius com a espai de trobada, intercanvi, creació d’aprenentatges i sabers col·lectius. D’ací naix la necessitat de construir en xarxa nous relats amb altres horts i col·lectius agroecològics; rastrejar sabers, donar-los valor, visibilitzar-los dins dels relats culturals que ens conformen com a societat.

Des d’un espai situat en la perifèria (la ruralitat), actuem per a col·locar al centre altres perifèries que travessen el nostre col·lectiu (l’afectiva, l’educativa, l’econòmica, la social) per a donar una entitat i un corpus a aquests sabers subalterns que hui activen la societat civil des d’altres tipus de participació i associacionisme.

 

Autoría:

El col·lectiu AKANA està format per persones de diversos orígens geogràfics, trajectòries acadèmiques i artístiques. Les arts escèniques, les arts visuals, la música, l’antropologia, la comunicació social, la pedagogia, la producció cultural, la mediació, són algunes de les diferents disciplines artístiques, sabers i saber fer que conformen la identitat del grup i el doten d’una gran riquesa.

AKANA és una paraula aimara que significa ‘ací, en aquest lloc’, nom que rescata el llenguatge andí i adquireix un sentit sobre les nostres projeccions de viure hui a València; ja que la migració i les experiències amb altres països conformen en gran part la identitat d’aquest col·lectiu.