RAQUEL BUJ. KÓSMESIS: LA PIEL EFÍMERA
Cultura Resident. Convocatòria de producció artística 2024
Lloc: Centro Cultural Las Cigarreras, Alacant
Duració: de l’1 de març al 31 de maig de 2024
Xarxes socials: Instagram

RESUM DEL PROJECTE
Alacant, antiga Lucentum, conté molts jaciments romans. En les seues excavacions s’han trobat recipients que emmagatzemaven en el seu interior, fa uns 2000 anys, ungüents, olis, perfums… substancies per a la bellesa i la cura de la pell dels antics romans. Materials efímers, que s’esvaïxen en la pell i s’evaporen amb el temps. En el MARQ (Museu Arqueològic d’Alacant) trobem alguns d’estos flascons o ungüentaris sense rastre dels olis i perfums que guardaven en el seu interior. Recentment, en la localitat de Carmona, Sevilla, han descobert un recipient romà en el qual s’ha conservat fins ara, restes de perfum.
Podemos atrapar l’efímer i connectar-nos des del sensorial amb els nostres avantpassats? Podem construir una altra idea de bellesa menys antropocèntrica, des de la cura de l’entorn i els materials?
Kósmesis és una proposta d’exploració material que s’inspira en l’arqueologia per a especular sobre la idea de l’efímer i de la bellesa. Atrapar olors, textures, materialitats que s’esvaïxen o evaporen, que desapareixen, donar-los fisicidad, convertir l’efímer en pell. Es fabrica una sèrie de “arqueologies sensorials” construïdes a partir d’un laboratori d’experimentació amb biomaterials. Superfícies que ens conviden a tocar, a sentir, a fer olor, a connectar-nos amb el passat des del present. Textures que són processos, temps superposats que es transformen i esvaïxen donant fisicidad a la naturalesa canviant. Traslladar la idea canònica de bellesa, pell llisa sense imperfeccions, a una pell construïda a partir de materials naturals que genere vincles afectius i atemporals amb l’entorn.
A partir de materials naturals de la zona que s’empraven en l’elaboració dels ungüents: oli, vi, plantes aromàtiques, mel…es genera un laboratori d’experimentació biomaterial. El projecte no és només un resultat final. El procés construïx la peça artística.
AUTORIA
El seu treball se situa en la intersecció entre l’art, la moda i la investigació material. Una pràctica dedicada a l’experimentació especulativa amb materials a partir dels quals dissenyar vestimentes inspirades en la idea d’envolupant o segona pell. Entén el seu estudi com un laboratori on híbrida artesania, biofabricació i fabricació digital. Un espai per a l’especulació material i el disseny ecològic, l’activitat del qual evidencia que els materials que ens envolten són una mica més que objectes inerts: cadascun d’ells està carregat d’una potència vibrant que ens convida a explorar ecologies possibles.
El seu treball ha sigut reconegut amb diversos premis com el Samsung Ego Innovation Project, la menció a Investigació i Disseny de la BID 19 o el premi al disseny emergent IADE. Les seues peces han sigut exposades en diversos centres i galeries com la Casa Encendida, el Riu de Plaza de Espanya, Museo de Manuel Piña, Ca O sustainable exhibition a Xangai, Medialab Serradora Belga y Matadero Madrid.
Destaquen les seues col·leccions i projectes artístics Wall Dress, Growing Landscapes, Nidos, el Carnaval de las Especies Compañeras Matadero Madrid, Rocío y las Margaritas (Tejiendo la Calle, Valverde de la Vora. Ha sigut becada per l’Acadèmia d’Espanya a Roma en 2023 on ha desenvolupat el projecte Ungüentos: Restos, rotos y remedios.
