VERÓNICA DOMINGO-ALONSO. BAIX TERRA
Duració de l’exposició: del 7 de setembre al 6 d’octubre de 2023
Lloc: Centro Municipal de las Artes, Alacant
Produeix: Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana a través de Cultura Resident. Programa de residències de creació mitjançant la residència de producció artística al Centro Cultural Las Cigarreras
Més informació Centro Municipal de las Artes
Més informació Verónica Domingo-Alonso
Xarxes socials Verónica Domingo-Alonso: Instagram
Entrada gratuïta

Baix Terra és un projecte de producció plàstica per la recuperació de la Memòria Històrica d’Alacant. El fil conductor del mateix són els refugis antiaeris, disseminats per la ciutat, que van servir durant la Guerra Civil per a protegir la població d’ofensives de l’aviació i del possible ús de gasos mortífers.
Alacant, una de les ciutats més castigades en la contesa i amb una població aproximada de 108.590 persones, es va veure en la necessitat de posar en marxa un programa de creació de refugis antiaeris per a la seua protecció. El caràcter subterrani d’aquesta mena de refugis ha portat al fet que molts d’ells hagen passat inadvertits durant dècades. Dels més de 90 refugis catalogats al llarg del nucli urbà i protegits com a Béns de Rellevància Local se n’han seleccionat 7, en funció de la seua història i peculiaritats, per a dur a terme aquest projecte: Refugi Plaza Tordera, Refugi Mercat Central, Refugi Plaza Palmeretes i Refugi Tabacalera. Les petjades, clivelles i escrits trobats en les parets dels refugis tenen un marcat protagonisme pel seu poder de rememoració de fets passats, sent part destacada del conjunt de treballs que reinterpreten i reflecteixen, de la forma més poètica possible, tant l’esperança de sobreviure als bombardejos com l’angoixa i l’agonia que es va viure dins d’aquests espais de protecció.
