Educació

SUSANA RODILLA SÁNCHEZ. SEMBRANDO MUNDOS

Projecte seleccionat en la convocatòria Resistències Artístiques. Processos artístics en entorns educatius 2022-2023

 

De setembre de 2022 a juny de 2023

Lloc: CEIP Mariano Benlliure, Elx, Alacant (Infantil i Educació Especial)

Organitza: Direcció General d’Innovació Educativa i Ordenació, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i CEFIRE Centre de Formacio, Innovació i Recursos per al professorat

Col·labora: María Isabel Valverde Ferreiro

Conceptes clau: ecodependència, interdependèndia, col·laboració, convivència i imaginació

 

RESUM DEL PROJECTE

‘Sembrando mundos’ és un projecte educatiu per a l’ecologia. Un espai creatiu en el qual despertar l’atenció, aprendre a veure, deixar-se sorprendre i experimentar creativament. Una experiència imaginativa i participativa amb la qual aprendre de i amb altres éssers vius, convertint a tots en protagonistes del sistema vida.

El projecte s’estructura en dues fases; la primera, a través de la plàstica i l’imaginari, treballa amb les característiques biològiques i físiques de diferents éssers vius. La segona part experimenta amb els aspectes socials i de vida en comú dels éssers vius. Totes dues fases utilitzen la plàstica, el cos i la veu com a material expressiu i eina amb la qual deslligar l’imaginari dels participants. Les experiències que van sorgint es treballen a partir de la col·laboració i l’acció col·lectiva, fomentant l’escolta, la negociació i la implicació de tots i totes.

Sembrar mons significa aprendre a viure amb altres espècies, és també aprendre a pensar amb elles. És permetre establir noves connexions amb altres espècies biològiques, encara que siga només per un moment i de la mà de la fabulació, permet abandonar la perspectiva antropocèntrica per a sentir altres possibilitats, altres imaginaris. Fabular és una manera de construir mons, i permet generar possibilitats d’una forma flexible. Mons fets de curiositat, a partir de la capacitat compartida per a pensar, per a sentir i per a actuar. Fabular és pensar d’una manera més creativa, és construir històries que faciliten altres comprensions, altres relacions i responsabilitzen en un món més que humà.

En paraules de Donna Haraway sembrar mons és configurar mons, és crear futurs desitjables, anticipar, comprendre i actuar enfront del canvi i les seues futures conseqüències, per a provocar les transformacions que es desitgen.

 

AUTORIA

En la seua trajectòria Susana Rodilla ha experimentat amb molt diversos formats artístics. Es va iniciar en el disseny i la producció d’una línia de joieria contemporània, que va realitzar en el seu propi estudi de Barcelona, durant 10 anys. Posteriorment, es va traslladar a l’Índia on va ser professora d’escultura en una escola 4 anys. Des del 2016 desenvolupa projectes d’investigació utilitzant les potencialitats del joc, una activitat que duu a terme de manera individual i al costat del col·lectiu Laboratorio de Pensamiento Lúdico.

Li interessa treballar des del joc perquè considera que el lúdic és un mitjà (in)disciplinat amb el qual facilitar propostes de trobada transformadores des del quotidià i l’afectiu. Aquesta metodologia li permet incidir en el discurs, des del procés, des de la investigació però també des de la pràctica. Obrir preguntes i interrogants que ajuden a pensar des d’una altra actitud, altres possibilitats i alternatives.

Alguns projectes en els quals ha participat són: Ruleta Gaia, Game of Kin, A pies juntillas, Planetas del Exilio, Mundos de Fricción, Copas y Bastos, Pedagogías Lúdicas.