MARÍA SAINZ ARANDIA. ¿DÓNDE DEJÓ LO ARRASADO?
Cultura Resident. Convocatòria investigació artística 2023
Lloc: Museu de Belles Arts de Castelló
Duració: de març a juny de 2023
Més informació bases de la convocatòria Cultura Resident 2023. Residències d’Investigació / Castelló
Més informació María Sainz Arandia
Xarxes socials María Sainz Arandia: Instagram
Veure video Open Studios ‘Maria Sainz Arandia. ¿Dónde dejó lo arrasado?
RESUM DEL PROJECTE
El projecte On va deixar l’arrasat? continua una línia d’investigació començada prèviament al voltant de la transformació de territoris vinculats a processos urbanístics, així com al propi qüestionament de la imatge i la seua capacitat per a representar eixos territoris.
En aquest cas, la investigació explora les tensions generades pel creixement de les ciutats i les seues perifèries i es contextualitza entorn d’un espai de conflicte de la ciutat de Castelló, la Marjaleria. Un lloc a mig camí entre l’urbà i el natural, testimoni dels canvis i la història de la ciutat, que tracta d’arribar a un consens entre els seus usos residencial, ambiental i agrari.
Com s’ha transformat aquest territori al llarg del temps? Quin impacte ha tingut? És capaç la fotografia de representar eixes transformacions? Quins imaginaris sobre aquest espai s’han construït a través de la imatge? Quins altres imaginaris són possibles? Pot la creació col·lectiva mediar en aquesta mena de territoris en conflicte? Partint d’aquestes preguntes, la investigació accepta la impossibilitat de representar aquest territori per a obrir pas a la possibilitat d’habitar-lo a través de la imatge.
Dins del procés es van desenvolupar dues activitats col·laboratives agrupades sota el nom Aproximacions a la Marjaleria (des de la imatge i la paraula), que van comptar amb la col·laboració de l’historiador Gonçal Sebastià, la fotògrafa Anna Peixet i l’escriptor Paco Inclán; i el taller El fotollibre com a artefacte narratiu en la EASD de Castelló.
Com a format final una publicació impresa en la qual s’ha generat un relat entre el documental el fictici, el contingut del qual s’articula a partir de l’aigua com a element configurador del paisatge, i que parteix de la informació recopilada en arxius, notícies, rutes, activitats col·laboratives i converses amb agents locals com l’Arxiu de la Diputació de Castelló, l’Associació de Veïns de la Marjaleria, l’Associació Camí Fondo i el Col·legi Territorial d’Arquitectes de Castelló.
ACTIVITATS EN EL MARC DE LA RESIDÈNCIA
20 de maig, Taller ‘Els camins de l’aigua’
3 de juny, Taller ‘El principal esdeveniment’
AUTORIA
María Sainz Arandia és llicenciada en Belles arts per la UPV i Tècnic Superior en Fotografia Artística per la EASD de València. El seu treball ha sigut reconegut en diverses convocatòries entre les quals destaquen la beca Cultura Resident Producció Artística (Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana), el programa de creació ‘Cidades na cidade’ (CI.CLO Plataforma de Fotografia i PhotoEspaña), les Ajudes SOS Art i Cultura (VEGAP) i les Ajudes a la Creació en Arts plàstiques i Fotografia (Govern de Navarra).
Des de 2007 ha treballat en diferents àmbits de la fotografia i és cofundadora de la revista de fotografia contemporània ‘VA!’. Interessada a utilitzar la imatge com a motor de canvi, ha desenvolupat projectes artístics en centres educatius gràcies a la convocatòria Resistències Artístiques, del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, i de fotografia participativa amb col·lectius en risc d’exclusió social, en col·laboració amb entitats com la Fundació CEPAIM o el CREAP (Centre de Referència Estatal d’Atenció Psicosocial).
Actualment compagina el seu treball com a fotògrafa, docent i gestora cultural amb la realització de projectes personals que exploren a través de la imatge les relacions entre l’ésser humà i el seu entorn, centrant-se en temes relacionats amb turisme, migració i territori.