PROJECTES DE LES RESIDÈNCIES ARTÍSTIQUES ENCLAVE LAND ART

Artistes: Justin Tyler, Ana Meneses, Helga Pavskan, Suncica, Milagros Arias, François Davin, Silvina Soria

Exposició permanent

Lloc: Parc Natural de Penyagolosa

Col·labora: Ajuntament de Vistabella del Maestrat, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, Gestió de Patrimoni, Universitat Politècnica de València, Universitat Jaume I de Castelló

Organitza: Enclave Land Art

Enllaços: www.enclavelandart.org/es/inicio/

Foto de Dominic Tschudin

Els artistes del projecte de residències artístiques Enclave Land Art, a Castelló, exposen el resultat dels seus projectes per als quals han comptat amb el suport del programa Cultura Resident de la Generalitat.
El Parc Natural de Penyagolosa, on s’han desenvolupat les residències, mostra els projectes realitzats durant dues setmanes als voltants del ermitori i en el Centre d’Interpretació del Parc Natural.
Es tracta de la segona edició d’una residència artística focalitzada en diverses de les possibilitats que ofereix la manifestació artística que connecta l’art i la naturalesa, més coneguda com Land Art.
La primera es va realitzar a Vistabella del Maestrat al novembre del 2016 i el concepte es va basar en una simbòlica repoblació artística, contrarestant la problemàtica de la baixa densitat de població de la zona i una experiència que reflexionara sobre l’impacte d’un element extern en un entorn rural.
En aquesta segona edició, com a continuació al discurs reflexiu i la relació amb l’entorn en el qual se situa el projecte, s’ha volgut representar la confrontació dels artistes amb la naturalesa com un element essencial i al que respectar. A partir d’aquesta prerrogativa, s’han analitzat dos símbols presents en el parc: el bec del Penyagolosa i l’Ermita de Sant Joan, com un enfrontament simbòlic dels ritus pagà i religiós que es concentren en el solstici d’estiu i la nit de Sant Joan, que va coincidir amb l’inici de la residència.
Sota aquest concepte els set artistes residents han treballat d’una banda en quatre projectes que es concreten en obres físiques i de caràcter permanent, que ocupa ja l’entorn del parc natural; una experiència performativa i dos projectes de recerca que durant dues setmanes s’han anat desenvolupant i produint en el Penyagolosa.
Per a documentar tot aquest treball realitzat in situ, el projecte s’ha acompanyat d’una forta presència audiovisual amb fotografies i vídeos, entrevistes i un documental informatiu i un altre de recerca que forma part del resultat del projecte.
La residència ha sigut possible gràcies a la col·laboració amb l’Ajuntament de Vistabella del Maestrat, el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, Gestió de Patrimoni, la Universitat Politècnica de València, la Universitat Jaume I de Castelló, entre altres entitats regionals i locals.

Les obres exposades romandran permanentment en aquest espai per a poder visitar-les.